logo
wvhj2023
© Solar Basterds
© Solar Basterds
7 september 2024

2-daags kennisevent Solar Basterds: ‘Samen kom je verder, zeker met de uitdagingen van nu’

De Solar Basterds ontvingen op 4 en 5 september 98 gasten in Bergen, met name installateurs. Het doel: kennis delen om verandering te brengen. Hoe kijkt Henry Lootens terug op dit event?

Wie zijn de Solar Basterds?
‘Een groep van 11 vakidioten, inmiddels ook dikke vrienden, gelijkgestemden die elkaar aanvullen en geen blad voor de mond nemen. We willen elkaar beter maken, maar ook de hele sector, door te motiveren, inspireren en onze kennis te delen. Daarbij is geen sprake van commercieel belang; we doen dit als individuen met hart voor de energietransitie en niet vanuit onze bedrijven.’

Het kan beter?
‘Er gaat veel goed maar er kan ook veel beter – in de advisering, technische uitvoering, wat betreft veilig werken, het hanteren van normen, inspelen op de uitdagende marktomstandigheden van nu… Daar moet je met elkaar over in gesprek gaan in de branche. Samen kom je verder en juist dat zag je gebeuren tijdens ons event.’

Wat wilden jullie bereiken met deze bijeenkomst?
‘Normaal ga je als installateur naar een training, zit je in een zaaltje waar een fabrikant of docent een verhaaltje vertelt. Doorgaans is dat beperkt eenrichtingsverkeer. Wij doken samen de diepte in op een aantal onderwerpen. Dat leidde soms tot heftige discussies, maar daar wordt iedereen beter van. Bovendien waren we 2 dagen bij elkaar en was er ook ruimte voor ontspanning, sportief en aan de bar. Er werden tevens hechte banden gesmeed.’

De installateur stond centraal?
‘Ze vormden 80 procent van de aanwezigen. Ook bijvoorbeeld Holland Solar en Techniek Nederland waren vertegenwoordigd. Veel werd er niet door hen gezegd, maar er werd wel goed geluisterd – naar wat er nu werkelijk praktisch speelt bij een belangrijk deel van hun achterban. Waar de focus bij brancheverenigingen nogal eens op de lobby ligt, ben ik daar heel blij mee.’

Welke onderwerpen sneden jullie aan?
‘Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie, trapte af met de woorden “Ik ben door jullie genaaid.” Bij de installatie van zonnepanelen op zijn dak was hem niets verteld over saldering en terugleververgoedingen en dergelijke, en toen hij ernaar vroeg kwam er geen bevredigend antwoord op zijn vragen. Dat zette direct de zaken op scherp, alles ging open en dat was de bedoeling. De Solar Basterds verzorgen diverse lezingen in koppels van 2, onder andere over trouble shooting, communicatie met klanten en veilig batterijen installeren.’

De afsluitende discussie ging over energiemarkten, geen gemakkelijk onderwerp…
‘Maar wel een thema waar installateurs in geïnteresseerd zijn, zo bleek, ook vanwege de nieuwe commerciële kansen die de thuisbatterij hen biedt. De interesse vanuit de markt is groot. Installateurs willen echter wel het juiste verhaal vertellen aangaande terugverdientijden. Dan kun je afgaan op allerhande beweringen van leveranciers, je wilt ook zelf weten hoe dat allemaal werkt met de handel in energie op de day-aheadmarkt en geld verdienen op de onbalansmarkt om tot een goed advies te komen.’

Wat is de toekomst van de Solar Basterds, dit evenement vraagt om herhaling?
‘Wij blijven doen wat we doen. Bij elkaar komen, veel plezier met elkaar hebben en tegelijkertijd hete hangijzers in onze branche bespreken en verandering proberen te brengen. Solar blijft de basis, maar misschien moeten we onze naam wel gaan veranderen in de Energy Basterds. Het is geen geheim dat de zonne-energiebranche momenteel in heel lastige omstandigheden opereert, en dat dat nog wel even zal aanhouden. Onze markt verbreedt echter snel, bijvoorbeeld in de vorm van batterijen, het opwekken en opslaan van duurzame warmte, slimme sturing van integrale energiesystemen… Daar liggen kansen. Hoe dan ook, kennis delen en er samen de schouders onder zetten is belangrijker dan ooit en ons event heeft aangetoond dat vele partijen dat ook zo zien. De sfeer was enorm positief, ondanks alle uitdagingen van dit moment. Deze bijeenkomst smaakt dus naar meer, maar we willen er geen verdienmodel van maken. We doen het alleen als we denken dat we wezenlijk waarde kunnen toevoegen.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten