Terugleverboetes en onzekerheid over de salderingsregeling. Het is niet alleen consumenten met zonnepanelen een doorn in het oog, maar ook Rolf Heynen. De politicoloog, schrijver en ondernemer, al meer dan 15 jaar actief in de duurzame-energiesector, bouwde in het afgelopen jaar daarom in alle stilte aan Sunergy. Het nieuwe energiebedrijf dat hij samen met 2 collega-ondernemers heeft opgericht, biedt niet alleen dynamische energiecontracten aan maar gaat zonnepaneeleigenaren ook helpen om meer van de door hen opgewekte zonne-energie direct zelf te gebruiken.
Terugleverboete
‘Zonnepaneeleigenaren zitten de laatste tijd in de hoek waar de klappen vallen’, opent Heynen het gesprek. ‘Als je de afgelopen jaren zonnepanelen hebt laten installeren – voor je eigen portemonnee, voor het klimaat of om wat voor reden dan ook – heb je een ontzettend belangrijke stap gezet voor de toekomst van Nederland. Plots word je nu echter geconfronteerd met de onzekerheid over het afschaffen van het salderen, het uitvallen van je omvormer door het steeds vollere stroomnet en energieleveranciers die voor vaste en variabele energiecontracten een vaste terugleverboete in rekening brengen. Het is gek dat een zonnepaneeleigenaar zichzelf nu afvraagt of hij er wel goed aan heeft gedaan om zonnepanelen te laten installeren.’
Volmondig ja
Het antwoord op die vraag is voor Heynen echter klip-en-klaar. ‘Het antwoord is volmondig ja. Als je naar het grotere plaatje kijkt, is zonne-energie door vooraanstaande internationale wetenschappers bestempeld als de belangrijkste oplossing tegen klimaatverandering. Het kan én mag niet zo zijn dat we de technologie zonne-energie niet over de hobbel helpen die ze momenteel tegenkomt.’
En zo is volgens Heynen ook het idee van Sunergy geboren. ‘Wij hebben het antwoord gezocht op de vraag “hoe bouw je het energiebedrijf van de toekomst”. Aan de tekentafel hebben we allereerst geconcludeerd dat het dynamisch contract het type energiecontract van de toekomst is. Het wordt de standaard. Ten tweede moeten zonnepaneeleigenaren geholpen worden om hun zelfconsumptie – het direct verbruiken van de stroom die ze opwekken met hun zonnepanelen – zo veel mogelijk te verhogen. Dat maakt zonnepaneeleigenaren namelijk minder afhankelijk van energiebedrijven.’
SlimmeRik
Om de zelfconsumptie te verhogen, heeft Sunergy de SlimmeRik ontworpen. Een energiemanagementsysteem in een klein kastje dat alle apparaten in en rondom het huis slim aanstuurt.
De SlimmeRik werkt eenvoudig. Sunergy’s algoritme op basis van kunstmatige intelligentie bepaalt iedere 2 seconden welke actie voor de consument de meeste waarde toevoegt. De SlimmeRik stuurt daartoe automatisch zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen aan. ‘Onze sturing houdt rekening met ontelbaar veel factoren waaronder het weer, het energieverbruik van je woning, de stroom van je zonnepanelen, maar ook de laadpaal van je elektrische auto, het beschikbare vermogen van je thuisbatterij en de actuele situatie op de energiemarkten’, duidt Heynen.
Lokale installatiepartners
Door zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen slim aan te sturen, verwacht Sunergy een jaarlijkse besparing van honderden euro’s te realiseren. Het bedrijf werkt daarbij samen met lokale installatiepartners die de SlimmeRik bij de consumenten installeren en hen op wegt helpt met de apps van Sunergy en SlimmeRik.
‘Maar daar houdt het niet op’, stelt Heynen. ‘Als je klant wordt, bieden we je ook onafhankelijk advies aan. Onze gecertificeerde installatiepartners komen namelijk langs voor een kosteloos adviesgesprek. Aan de hand van onze calculatietool bespreken zij samen met de consument of het voor hem of haar misschien ook interessant is om een thuisbatterij of laadpaal te installeren als ze die nog niet hebben. Dit alles om een nog grotere besparing te kunnen realiseren.’
Merkonafhankelijk
Een groot voordeel voor Sunergy dat Heynen benoemt, is de merkonafhankelijkheid. ‘Wij pushen niet ons eigen product of eigen merk, maar kijken naar de situatie van de klant en wat daarvoor de beste oplossing is. Bovendien is de winst volledig voor de klant. Consumenten betalen enkel vastrecht en een vast maandelijks abonnementstarief voor de SlimmeRik. Of er vervolgens op jaarbasis 400, 800 of 1.600 euro bespaard wordt, de volledige winst is voor de consument.’
Zonnepaneeleigenaren kunnen ook klant worden zonder de SlimmeRik aan te sturen. Aanraden doet Heynen dat echter niet. ‘De grote stap naar het verhogen van de zelfconsumptie is het slim aansturen van de consumptie. Een thuisbatterij is daarbij de kers op de taart.’
3 miljoen potentiële klanten
Sunergy heeft bij dit alles grote ambities. ‘Wij willen de nieuwe energieleverancier van zonnepaneeleigenaren worden’, stelt Heynen. ‘Dat betekent dat alle 3 miljoen huishoudens met zonnepanelen potentiële klanten zijn. Al met al ligt een grote markt op ons te wachten. Wij hoeven overigens niet per se de grootste te worden, maar wel de strijd aangaan met de traditionele energieleveranciers. In 2040 willen we de energieleverancier zijn van 10 procent van de Europese huishoudens met zonnepanelen. Op korte termijn, over 5 jaar, willen we de energieleverancier zijn van minimaal 10 procent van de Nederlandse consumenten met zonnepanelen en met hen een langtermijnrelatie opbouwen. We willen een energiebedrijf zijn waar zonnepaneeleigenaren klanten worden en vervolgens nooit meer hoeven weg te gaan. Dat is ook wat consumenten willen. Zij hebben geen zin om bezig te zijn met hun energierekening. In de huidige energiemarkt worden ze hier echter toe gedwongen. Ze hebben de eerste, grootste stap gezet door zonnepanelen aan te schaffen en wij gaan hen helpen met de volgende stap: het verlagen van hun energierekening en het bouwen van een slim energiesysteem waar ze de energie die ze opwekken daadwerkelijk ook zoveel mogelijk zelf gebruiken.’
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.