Dat stellen analisten van marktonderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
Verdedigen
LG Energy Solutions en Samsung SDI rapporteerden onlangs dalende kwartaalinkomsten en winsten, terwijl de batterijdivisie van Panasonic de eigen doelstellingen niet haalde. Ook ’s werelds grootste batterijfabrikant CATL rapporteerde eerder dit jaar voor het eerst een daling van de kwartaalwinst.
Het grootste deel hiervan is veroorzaakt door een vertraging in de groei van de verkoop van elektrische voertuigen, wat heeft geleid tot lager dan verwachte batterijvolumes, hevige concurrentie en prijsverlagingen om marktaandeel te verdedigen.
Prijs 43 procent gedaald
Volgens BNEF vormt de vertraagde verkoop van elektrische voertuigen een probleem, omdat deze markt wereldwijd de grootste bron van vraag naar batterijen vormt. Bovendien is er het probleem van overcapaciteit, dat niet snel zal verdwijnen. Alleen al in China bedroeg de nominale batterijproductiecapaciteit 2,2 terawattuur aan het einde van 2023, bijna het dubbele van de 1,2 terawattuur wereldwijde vraag die BNEF verwacht voor 2024.
Lichtpuntje is de markt voor stationaire energieopslag, die de afgelopen 2 jaar een hoge vlucht heeft genomen. De analisten van BNEF verwachten dat dit zal aanhouden, met installaties voor energieopslag die dit jaar met 61 procent zullen stijgen. De prijzen voor kant-en-klare energieopslagsystemen zijn met 43 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden en dat leidt tot een grote toename van het aantal implementaties.
13 procent
Energieopslagsystemen – inclusief residentiële, commerciële en utiliteitsschaalprojecten – nemen een steeds groter deel van de totale vraag naar batterijen voor hun rekening. Was dat in 2020 nog 6 procent, dit jaar is dat naar verwachting 13 procent.
Met andere woorden, de verhouding tussen de vraag naar batterijen van elektrische auto’s en de vraag naar stationaire batterijen is de afgelopen 4 jaar gedaald van 15 tegen 1 naar 6 tegen 1. Dat betekent dat stationaire opslag nu een belangrijke rol speelt in de totale vraag naar energieopslag.
Komende 4 jaar
In BNEF's meest recente Electric Vehicle Outlook wordt de verwachte vraag naar batterijen voor elektrische auto’s in de komende 4 jaar naar beneden bijgesteld vanwege lagere vooruitzichten in markten zoals Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. De algehele voorspelling van de vraag naar lithium-ionbatterijen bleef daarbij wel bijna constant door de toegenomen verwachtingen voor stationaire opslag.
De laatste kwartaalresultaten van Tesla weerspiegelen volgens de onderzoekers deze trend. De verkoop van elektrische auto’s van het bedrijf daalde in het tweede kwartaal, maar de divisie voor energieopwekking en -opslag implementeerde 9,4 gigawattuur batterijen, meer dan het dubbele van de 4,1 gigawattuur die in het eerste kwartaal werd geïnstalleerd.
Balkons
‘Terwijl batterijfabrikanten op zoek gaan naar nieuwe markten om de overtollige capaciteit te helpen verlichten, kunnen er creatieve oplossingen ontstaan’, stelt Colin McKerracher, hoofd Advanced Transport bij BNEF. ‘Onze analisten signaleerden op een recente vakbeurs een aanzienlijk aantal energieopslagsystemen voor woningen die ontworpen zijn om op balkons te worden geplaatst en te worden gekoppeld aan een groeiend aantal zonnepaneelsystemen in Europa. Dit zijn voorlopig nichetoepassingen, maar ze laten zien hoe industrieën creatief worden als de druk hoog is. De vooruitzichten voor de vraag naar batterijen zullen nauw verbonden blijven met elektrische auto’s, maar de markt voor stationaire opslag is het bekijken waard. Terwijl één deel van de energietransitie tijdelijk vertraagt, versnelt een ander deel.’
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.