In de handreiking vergunningverlening elektriciteitsopslagsystemen wordt ook de vraag beantwoord welke voorwaarden bij een vergunning voor elektriciteitsopslagsystemen ervoor zorgen dat de omgeving hier zo min mogelijk last van heeft.
2 redenen
Gemeenten en provincies hebben 2 redenen voor het sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag in hun regio. Ten eerste kunnen de systemen netcongestie op het lokale elektriciteitsnet op sommige plekken en tijden verminderen, maar het soms ook verergeren. Eigenaren van de energieopslagsystemen ‘handelen’ vaak op de energiemarkten om de balans op het landelijke stroomnet te bewaken, maar deze markten houden geen rekening met het lokale stroomnet waardoor netcongestie lokaal soms zelfs toeneemt. Gemeenten en provincies kunnen daarom lokaal sturen, bijvoorbeeld op de locatie en grootte van elektriciteitsopslag. Zo zorgen ze dat de netcongestie in hun regio niet verergert of op sommige plekken en tijden vermindert.
Ten tweede kunnen elektriciteitsopslagsystemen de leefomgeving veranderen. Ze zijn zichtbaar, maken geluid of zorgen voor veiligheidsrisico’s, benadrukt RVO. Als gemeenten en provincies op het gebruik van elektriciteitsopslag sturen, kunnen ze richtlijnen geven voor de plaats en het ontwerp van elektriciteitsopslagsystemen. Zo zorgen ze dat de omgeving er zo min mogelijk last van heeft.
Handvatten
In het document staat allereerst informatie over samenwerken en bevoegdheden. Elke partij – ontwikkelaars, initiatiefnemers, netbeheerders en overheden – heeft haar eigen bevoegdheden en taken. Daarnaast bevat de handleiding handvatten voor beleid. Gemeenten en provincies kunnen met beleid zorgen dat elektriciteitsopslagsystemen meehelpen aan een sterk stroomnet. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door de samenwerking tussen netbeheerders en eigenaren van opslagsystemen te verbeteren. Daardoor kunnen ze elektriciteitsopslagsystemen flexibeler inzetten. Beleid voor elektriciteitsopslag is dus belangrijk en sommige provincies zijn dan ook al begonnen aan het maken daarvan. Toch hebben de meeste gemeenten nog geen beleid.
In de handreiking staat verder informatie over vergunningverlening: de procedure en beoordeling van de locatie, veiligheid en geluid van de elektriciteitsopslag. Zo kunnen vergunningverleners sneller beoordelen of de elektriciteitsopslag voldoet aan de eisen in de Omgevingswet. In de handreiking staan tot slot ook praktijkvoorbeelden van gemeenten en provincies die ervaring hebben met het sturen op het gebruik van elektriciteitsopslag. De handreiking is hier te downloaden.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.