Grinwis wil van Hermans weten of het onwenselijk is dat grote investeerders, zoals Eneco, niet in Nederland investeren in batterijen maar in plaats daarvan naar het buitenland uitwijken. ‘Op welke manier wilt u het voor investeerders aantrekkelijker maken om in Nederland te investeren?’, vraagt Grinwis.
Verslechtering
Het ChristenUnie-Kamerlid is verder benieuwd welke rol grootschalige batterijen volgens Hermans moeten gaan spelen in het oplossen van netcongestie en het waarborgen van de leveringszekerheid in het toekomstig energiesysteem.
‘Hoe luidt uw reactie op de bevinding uit het laatste rapport Monitor Leveringszekerheid van TenneT dat onder andere de achterblijvende groei van flexibiliteit, mede in de vorm van batterijen, ertoe leidt dat er na 2030 een duidelijke verslechtering van de leveringszekerheid optreedt?’, aldus Grinwis. ‘Deelt u het standpunt dat grootschalige batterijen grote baten kunnen leveren, enerzijds in het omlaag brengen van de energierekening voor huishoudens alsmede het verlagen van de netbeheerkosten, zoals is aangetoond in de studie The costs and benefits of batteries in the power?’
Korting of vrijstelling
Grinwis vraagt verder wanneer voor batterijen over kan worden gegaan tot een korting of een vrijstelling in de transporttarievensystematiek. ‘Hoe wordt de hoogte van deze korting bepaald en wanneer is deze gerechtvaardigd? Welke bevoegdheden heeft u als minister in de transporttarievensystematiek, ten opzichte van de Autoriteit Consument & Markt (ACM)? Bent u bevoegd tot het definiëren van een aparte tariefcategorie voor opslag of het plaatsen van batterijen binnen categorie “invoeder” waardoor er een vrijstelling kan worden gegeven, binnen de transporttarievensystematiek?’
Ook wil Grinwis weten hoe Hermans’ reactie leidt op de conclusie van Kalavasta dat het ontwerpbesluit Alternatieve transportrechten (ATR-85) onvoldoende perspectief biedt op een financieel haalbare businesscase voor batterijen. ‘Hoe reflecteert u op het feit dat in Duitsland een verlenging op de huidige tariefvrijstelling van batterijen is aangekondigd en daarmee het ongelijke speelveld blijft bestaan? Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie Grinwis/Flach over harmonisering van de tariefmethodieken met Duitsland en België? Welke stappen heeft u gezet en welke gaat u nog zetten?’
Routekaart
Tot slot vraagt Grinwis aan Hermans of ze bereid is om de Routekaart Energieopslag om te zetten in een Programma Energieopslag, zoals eerder is gebeurd bij de Routekaart Groen Gas en Waterstof en een concreet doel te stellen voor de hoeveelheid energieopslag die in 2030 en 2050 noodzakelijk is, waarmee richting wordt gegeven aan de markt en tevens duidelijkheid aan overheden, netbeheerders en financiers.
Grinwis besluit: ‘Bent u bereid om, in overleg met de ACM, de netbeheerders en de energieopslagsector, tot een nieuw tarief voor batterijen te komen? Zo ja, wanneer kunt u de Kamer hierover informeren? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid om maatregelen uit te werken zodat investeren in opslag financieel aantrekkelijker wordt, zoals een aanvullende subsidie met betrekking tot de leveringszekerheidsnorm?’
Minister Hermans moet de Kamervragen beantwoorden voordat de gebruikelijke termijn van 3 weken is verstreken. Mocht die beantwoordingstermijn te kort zijn, dan kan ze een uitstelbericht sturen en de vragen binnen 6 weken beantwoorden.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.