logo
wvhj2023
© Solarfields
© Solarfields
30 maart 2023

ACM: batterijen die congestie verminderen, moeten gunstiger transporttarief krijgen

Batterijen die in de praktijk helpen om het stroomnet te ontlasten, moeten een korting krijgen op het transporttarief. Dat conludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een vervolgstudie over nettarieven.

Of batterijsystemen echt helpen om het elektriciteitsnet te ontlasten, hangt af van de locatie en van het tijdstip waarop batterijen geladen en ontladen worden.

Windmolens en zonneparken
Batterijsystemen die dicht bij windmolens of zonneparken staan, kunnen de opgewekte wind- en zonne-energie tijdens piekmomenten lokaal opslaan en deze als er meer ruimte is op het stroomnet weer terugleveren. Als batterijen op deze manier ingezet worden, dragen ze volgens de toezichthouder tijdens piekmomenten daadwerkelijk bij aan het ontlasten van het elektriciteitsnet.

Batterijsystemen die bijvoorbeeld op afstand van windmolens en zonneparken worden geplaatst – en waarvoor dus wel extra transportcapaciteit aangelegd moet worden – zorgen wel voor extra investeringskosten. Een lager transporttarief voor batterijsystemen zou daarom alleen moeten gelden als er in de praktijk aantoonbaar investeringen worden voorkomen en kosten worden bespaard.

Alternatieve transportrechten
De ACM startte vorig jaar een onderzoek naar de mogelijkheid tot invoering van alternatieve transportrechten. Bij alternatieve transportrechten heeft een verbruiker – tegen een lager verbruikerstarief – minder zekerheid over de beschikbaarheid van zijn transportcapaciteit, deze wordt afhankelijk van de op het moment aanwezige beschikbare capaciteit. Batterijen kunnen relatief gemakkelijk inspelen op de situatie in het stroomnet, waardoor een dergelijk alternatief transportrecht interessant kan zijn.

Op basis van de resultaten van het onderzoek en de reacties op de consultatie zal de toezichthouder binnenkort uitgangspunten voor de invoering van alternatieve transportrechten publiceren. Deze zullen als basis dienen voor de beoordeling van 2 codewijzigingsvoorstellen van de gezamenlijke netbeheerders ten aanzien van flexibele (non-firm) transportrechten en use-it-or-lose-it (red. UIOLI, ook wel GOTORK genoemd).

Onderzoek bredere tariefstructuur
Daarnaast start de ACM een onderzoek naar een herziening van de bredere tariefstructuur. Als eerste stap van deze herziening zou in de tarieven voor (groot)verbruikers meer rekening kunnen worden gehouden met – het voorkomen van – de gelijktijdigheid van pieken.

Bijvoorbeeld door meer verschillen in de tarieven aan te brengen op basis van het moment en de locatie van het gebruik van het stroomnet, waarmee batterijen en andere aangeslotenen kunnen worden beloond voor netgebruik buiten de systeempiek.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten