logo
wvhj2023
© RET
© RET
11 juli 2024

Laadpleinen elektrische auto’s mogen stroomnet metro Rotterdam gebruiken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft openbaarvervoersbedrijf RET toestemming gegeven om zijn elektriciteitsnet beschikbaar te stellen aan laadpleinen van de gemeente Rotterdam voor elektrische auto’s.

Dankzij de goedkeuring van de waakhond kan een groot aantal laadpalen in Rotterdam aangesloten worden zonder dat er nieuwe kabels de grond in hoeven. De RET spreekt van een doorbraak op het gebied van het slimmer gebruiken van elektriciteitsnetten, waar jaren aan voorbereidingen aan voorafgingen. Het besluit maakt bovendien de weg vrij voor andere vervoerders om dit voorbeeld te volgen.

2.000 megawattuur
De gemeente Rotterdam wil bij de metrostations Meijersplein en Rotterdam Alexander laadpleinen aanleggen voor elektrisch vervoer. Op die plekken wil de gemeente maximaal 2.000 megawattuur afnemen. Met de laadpleinen stimuleert de gemeente dat automobilisten hun auto achterlaten om te laden en verder reizen met het openbaar vervoer.

Het elektriciteitsnet van de RET is aangesloten op het publieke elektriciteitsnet van Stedin en de RET transporteert de elektriciteit over zijn eigen net. Via het RET-net worden elke dag honderden bussen, trams en metro’s voorzien van elektriciteit. In totaal transporteert de RET jaarlijks bijna 90.000 megawattuur aan stroom. In de daluren rijden er echter minder voertuigen en ’s nachts staan de voertuigen stil, terwijl het stroomnet nog steeds beschikbaar is om elektriciteit te leveren.

Rustige uren
Deze rustige uren zijn een ideaal moment om het net te benutten om elektriciteit te leveren aan partijen buiten de RET. Dit gaat nu dus gebeuren aan laadpleinen bij metrostations. De aanbieders van de laadpalen kunnen dan, zonder dat zij in de rij hoeven aansluiten voor een nieuwe elektriciteitsaansluiting, tegen een vergoeding gebruikmaken van het elektriciteitsnet van de RET en zo in hun elektriciteitsvraag worden voorzien.

‘Dat RET zijn stroomnet mag openstellen voor laadpleinen is prachtig nieuws en draagt bij aan de oplossing voor de netcongestie’, stelt Jeffrey Keus, regiobestuurder Metropoolregio Rotterdam Den Haag. ‘Deze nieuwe toepassing van het ov geeft een impuls aan het innovatieve vermogen van de openbaar vervoer (ov)-sector.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten