logo
wvhj2023
© Siberia | Dreamstime.com
© Siberia | Dreamstime.com
29 juni 2024

Energiebedrijf moet salderingsregeling zonnepanelen op jaarbasis toepassen na overname contract

De Geschillencommissie verplicht een energieleverancier om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen nadat het bedrijf een contract van een consument met zonnepanelen tussentijds had overgenomen.

De betreffende consument met zonnepanelen was naar de afdeling Energie van de Geschillencommissie gestapt, omdat een energiebedrijf in zijn ogen de salderingsregeling onjuist toepaste. Door de bedrijfsbeëindiging van zijn oude energieleverancier is de consument namelijk de mogelijkheid ontnomen om de door hem opgewekte zonne-energie binnen 1 volledig verbruiksjaar te salderen.

Terugleververgoeding
De consument sloot op 1 mei 2023 bij een energiebedrijf een contract af, maar dat besloot vrij snel daarna om per 1 oktober 2023 zijn activiteiten te stoppen; het contract werd overgenomen door een andere energieleverancier.

Het eerste energiebedrijf heeft daarbij voor de consument de eindafrekening opgemaakt per 1 oktober 2023, inclusief saldering van de tot op dat moment opgewekte zonne-energie. Voor de netto overtollige zonne-energie werd een terugleververgoeding betaald. De consument maakte daar bezwaar tegen, omdat als het contract na 1 oktober 2023 doorgelopen zou zijn alle opgewekte zonne-energie gesaldeerd zou zijn met het verbruik voor en ná 1 oktober 2023. De consument zou in dat geval een hogere vergoeding voor de opgewekte zonne-energie hebben ontvangen.

ACM
Het energiebedrijf stelt echter via de opgestelde spelregels van Autoriteit Consument en Markt (ACM) te hebben gehandeld. Daarbij zou afrekening volgens de energieleverancier bij bedrijfsbeëindiging moeten plaatsvinden; op dezelfde manier als bij overgang naar een andere energieleverancier.

De Geschillencommissie denkt daar echter anders over en stelt dat het energiebedrijf met een andere energieleverancier een contractovername is overeengekomen. Dat impliceert volgens de commissie dat ook alle rechten en verplichtingen uit het contract zijn overgegaan. Dat uit zich bijvoorbeeld in de overname van de tussen de consument en het energiebedrijf afgesproken stroomprijs. De consument heeft naar mening van de Geschillencommissie dan ook een recht opgebouwd voor saldering.

Waakhond
De Geschillencommissie vindt dat spelregels van de waakhond ACM – die niet tussen het energiebedrijf en de consument zijn vastgelegd – geen inbreuk kunnen maken op het principe dat bij contractovername ook alle rechten overgaan.

De afdeling Energie van de Geschillencommissie vindt dan ook dat de consument door het handelen van het energiebedrijf schade heeft geleden. De energieleverancier moet de consument daarom 675 euro betalen. Bovendien moet het bedrijf een bedrag van 52,50 euro betalen aan de consument voor het klachtengeld dat de Geschillencommissie rekent.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten