De nieuwe snellader is aangesloten op het eigen micro-elektriciteitsnet van ETCA dat integratie mogelijk maakt tussen opwek, opslag en vraag naar energie. Het microgrid herbergt onder meer 3.600 zonnepanelen op het dak, een batterij, 119 laadpalen voor elektrische personenauto’s en een elektrolyser die waterstof produceert.
2 laadarmen
Het laadsysteem is uitgerust met 2 afzonderlijke laadarmen. De ene draaibare arm is bestemd voor elektrische schepen, de andere arm bedient zware elektrische vrachtwagens en bussen. Shell hoopt dat er door zijn initiatief een universele standaard komt en er niet meer met verschillende kabels of koppelingen gewerkt hoeft te worden. Hoewel de megawattlader een proefopstelling is, is ze klaar voor gebruik en kunnen voertuigen en schepen met een megawattlaadmogelijkheid nu op afspraak langskomen.
Melissa Williams, directeur bij Shell Marine, over de snellader: ‘Wij zijn van mening dat deze oplossing van nut zal zijn voor rederijen en logistieke bedrijven die faciliteiten hebben die zowel aan water- als aan landzijde worden bediend. De megawattlader biedt ook de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten.’