Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Motivaction voert sinds 2018 jaarlijks de Energiemonitor uit waarbij dit jaar 1.545 consumenten in de leeftijd van 18 tot en met 80 jaar zijn ondervraagd. Het onderzoek is in april uitgevoerd.
Opzegvergoedingen
Inmiddels maakt ruim 1 op de 3 consumenten die overstapt naar een andere energieleverancier daarvoor gebruik van de website van dat bedrijf. Het aantal huishoudens dat overstapt via een vergelijkingswebsite is gedaald van 24 naar 22 procent.
Ook het aantal mensen dat ingaat op een aanbod via deurverkoop of klantenservice van het energiebedrijf – per telefoon of e-mail – is gedaald, te weten van 7 naar 4 procent en van 18 naar 14 procent. Wat opvalt, is dat 47 procent van de consumenten bij het afsluiten van een nieuw energiecontract niet op de hoogte was van de nieuwe regels voor opzegvergoedingen.
3 jaar geleden overgestapt
6 procent van de consumenten die langer dan 3 jaren geleden is overgestapt naar een andere energieleverancier noemt de terugleverkosten voor zonnepanelen als mogelijke reden om over te stappen. 4 procent van deze eerste onderzoeksgroep noemt ook het onderscheid tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen als reden en 3 procent het feit dat geen vast contract werd aangeboden voor huishoudens met zonnepanelen.
Toch overstappen
12 procent van de consumenten die zich wél heeft georiënteerd op een overstap of nog nooit is overgestapt – 515 van de 1.545 respondenten – noemt het onderscheid tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen als mogelijke reden om toch over te stappen. Wat opvalt, is dat als deze onderzoeksgroep in tweeën gesplitst wordt, 18 procent van de consumenten die zich georiënteerd heeft op een overstap – 92 van de 1.545 respondenten – het onderscheid tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen als mogelijke reden opgeeft om toch over te stappen.
10 procent van deze doelgroep – de genoemde 515 respondenten – ziet het niet aanbieden van een vast contract aan huishoudens met zonnepanelen ook als eventuele aanleiding om over te stappen.
Al overgestapt
De laatste groep consumenten uit het onderzoek – huishoudens die, ooit, zijn overgestapt – is eveneens gevraagd naar hun beweegredenen. Van de consumenten die afgelopen jaar zijn overgestapt, noemt 7 procent de terugleverkosten als reden, nog eens 6 procent noemt het onderscheid tussen huishoudens met én zonder zonnepanelen als reden en tot slot noemt 3 procent het ontbreken van een vast contract voor zonnepaneelbezitters als aanleiding.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.