
Motivaction voert sinds 2018 jaarlijks de Energiemonitor uit, waarbij dit jaar 1.545 consumenten in de leeftijd van 18 tot en met 80 jaar zijn ondervraagd. Het onderzoek is in april uitgevoerd.
40 procent
Van de ondervraagde Nederlanders heeft 40 procent zonnepanelen op het dak, heeft 7 procent een warmtepomp, 4 procent een laadpaal voor een elektrische auto en heeft tot slot 5 procent aandelen of geïnvesteerd in wind- dan wel zonne-energie. 46 procent van hen heeft bovendien via een app – bijvoorbeeld van de energieleverancier – inzicht in hun energieverbruik.
Het grootste deel van de ondervraagde consumenten is niet van plan komend jaar – verder – te verduurzamen. Van alle consumenten zegt 14 procent – waarschijnlijk – het komende jaar zonnepanelen te laten plaatsen. 12 procent twijfelt hier nog over. 2 op de 3 consumenten – 66 procent – laat, waarschijnlijk, geen zonnepanelen plaatsen. Dit omdat ze dat niet willen of kunnen. Tot slot geeft 7 procent aan het nog niet te weten. Opvallend is dat consumenten die al zonnepanelen hebben echter vaker van plan zijn zonnepanelen te laten plaatsen dan consumenten zonder zonnepanelen: 19 versus 12 procent.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.