Dat blijkt uit een flitspeiling van marktonderzoeksbureau Motivaction onder ruim 1.000 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 80 jaar. Uit het onderzoek blijkt dat 58 procent van de consumenten bereid is om zelf een bijdrage te leveren aan het verminderen of oplossen van netcongestie als dit niet veel tijd, geld of moeite kost. 8 procent zou dit ook doen als het wél veel tijd, geld of moeite kost. 14 procent wil helemaal geen eigen bijdrage leveren.
32 procent
De Nederlanders die een bijdrage willen leveren aan het oplossen van de netcongestie zijn verdeeld over de manier waarop zij dit zouden willen doen. De populairste maatregel is apparaten uit te laten bij te weinig netcapaciteit. 34 procent van de consumenten wil dit doen.
32 procent van de consumenten – met én zonder zonnepanelen – zou de stroom van zonnepanelen direct zelf willen verbruiken in strijd tegen netcongestie. Nederlanders met zonnepanelen zijn vaker bereid om stroom die zij opwekken zelf te gebruiken, 58 procent van de zonnepaneelbezitters wil dit doen terwijl slechts 13 procent van de niet-zonnepaneelbezitters dit wil. Daarnaast wil 54 procent van de zonnepaneelbezitters extra apparaten aanzetten op de momenten dat zij stroom opwekken. Tot slot is een kwart van de Nederlanders bereid om een transformatorhuisje voor de deur te accepteren.
Capaciteit groter
61 procent van de respondenten ziet het vergroten van de capaciteit van het stroomnet als belangrijkste oplossing voor het volle stroomnet.
9 procent vindt dat huishoudens en bedrijven met zonnepanelen alleen stroom moeten gaan opwekken op momenten dat er veel vraag naar is.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.