logo
© Andrius Aleksandravicius | Dreamstime.com
© Andrius Aleksandravicius | Dreamstime.com
6 juni 2024

China rukt op naar derde plaats als leverancier elektrische auto’s

China is afgelopen kalenderjaar in Nederland opgerukt naar de derde plaats in de lijst met leveranciers van elektrische auto’s. Het Aziatische land hoeft alleen marktleider Duitsland en België voor zich te dulden.

Een jaar eerder stond China nog op de twaalfde plaats van leveranciers van – plug-in – hybride en volledig elektrische auto’s. Het grootste deel van de Chinese auto’s die in Nederland aankomen is niet bestemd voor de Nederlandse markt, maar voor andere Europese landen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

1,1 miljard euro
In 2023 importeerde Nederland voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s uit China. Dat is 13 keer meer dan in 2022. Verreweg de meeste elektrische auto’s kwamen echter uit Duitsland voor een waarde van 4,3 miljard euro. Dat is wel ‘slechts’ zo’n 50 procent meer dan een jaar eerder.

Circa twee derde van de uit China geïmporteerde elektrische auto’s is niet bestemd voor de Nederlandse markt, maar betreft doorvoer. Zonder deze doorvoer bedroeg de importwaarde 0,4 miljard euro, en was China de vierde leverancier voor Nederland in 2023, na Duitsland, België en Zuid-Korea.

16 procent
Afgelopen kalenderjaar was 16 procent van de hybride en volledig elektrische auto’s die Nederland binnenkwamen afkomstig uit China. In 2022 ging het nog om 3 procent. Het Chinese aandeel op de Nederlandse markt is echter kleiner, omdat veel auto’s worden doorgevoerd. In invoerwaarde is het aandeel kleiner dan in aantal auto’s, want Chinese auto’s zijn relatief goedkoop.

China exporteert nauwelijks andere auto’s dan elektrische naar Nederland. In de totale Nederlandse auto-import was het Chinese aandeel 7 procent in 2023 en 3 procent zonder doorvoer.

Elektrisch in opkomst
In 2023 importeerde Nederland ruim 750.000 personenauto’s, waarvan bijna 250.000 exemplaren meteen werden doorgevoerd naar buitenlands eigendom. Van de resterende ruim 500.000 personenauto’s was 63 procent een benzine- of dieselvoertuig, 22 procent volledig elektrisch en 15 procent hybride. Dit is het eerste jaar dat er meer volledig elektrische auto’s ingevoerd worden dan hybride auto’s.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten