
Afgelopen maart werd bekend dat supermarktketen PLUS een samenwerkingsovereenkomst had afgesloten met PowerGo om supermarkten van snelladers te voorzien. Door te kiezen voor laadpalen met een vermogen van 50 tot 320 kilowatt zijn elektrische auto’s in de meeste gevallen weer volledig opgeladen na een bezoek aan de supermarkt.
Stroomnet
Vanwege de overbelasting van het stroomnet plaatst PowerGo in gebieden met netcongestie laadpalen met een geïntegreerde batterij. Zo slaat de snellader in Klazienaveen tijdelijk stroom op, zodat deze op een later moment gebruikt kan worden voor de laadsessie.
De laadtarieven zijn dynamisch en worden gebaseerd op de elektriciteitsprijs per uur. Zo worden klanten gestimuleerd om te laden wanneer duurzame energie beschikbaar is van windmolens en zonnepanelen, want opladen is op die momenten goedkoper.
20 supermarkten
De eerste snelladers worden bij zo’n 20 supermarkten geplaatst, waarbij de PLUS in Klazienaveen het spits heeft afgebeten met een snellader van 320 kilowatt die bovendien voorzien is van een batterij.
De wachttijd voor aansluitingen die geschikt zijn voor snelladers bedraagt gemiddeld tussen de 1,5 en 2 jaar. Dankzij de laadoplossing met batterij heeft PowerGo de locatie al binnen een paar maanden kunnen opleveren. Thomas Bosman, procesmanager Duurzaam Vastgoed van PLUS: ‘De eerste snellader is nu actief en de PLUS in Schoonebeek volgt snel. Hierna willen we blijven uitbreiden en we zijn blij met de interesse van onze ondernemers om laadinfrastructuur te realiseren bij hun winkels.’
‘We zijn trots dat de eerste locatie zo snel in gebruik is genomen’, vult Paul Sieljes aan, Head of Operations bij PowerGo. ‘Klanten laden hun auto op met 100 procent duurzame zonne-energie, afkomstig van Nederlandse zonneparken van ons moederbedrijf PowerField.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.