
Waar de kosten afgelopen najaar op het laagste niveau circa 1.000 Amerikaanse dollar per 40-voetscontainer bedroegen, zijn die afgelopen week opnieuw met 20 procent gestegen tot 4.999 Amerikaanse dollar. Niet alleen op de route Shanghai-Rotterdam, maar op vrijwel iedere route die onderdeel is van de World Container Index (WCI).

8 belangrijkste vaarroutes
De WCI – die de prijs voor 8 belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – is inmiddels voor de vierde week op rij gestegen. De stijging was daarbij in de afgelopen week niet alleen procentueel het hoogst – 16 procent – maar ook in absolute zin het hoogst: 561 Amerikaanse dollar.
De transporttarieven zijn nog altijd het hoogst op de route Shanghai-New York: 6.463 Amerikaanse dollar. Drewry verwacht dat de piek in de spotvrachttarieven de komende maanden zal afnemen.

Per zonnepaneel
Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 in een container.
Aan het begin van 2020, voor het uitbreken van de coronacrisis, schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland namelijk tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar. Tijdens de coronacrisis stegen de transportkosten explosief en op het hoogtepunt lagen ze per zonnepaneel circa 20 Amerikaanse dollar hoger. Afgelopen jaar verdampte dit verschil, maar de afgelopen weken nemen ze weer toe en zijn de transportkosten per zonnepaneel met enkele Amerikaanse dollars toegenomen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.