Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van maritiem marktonderzoeksbureau Drewry. Waar de prijzen voor het transport van een container van 40 voet op de route Shanghai-Rotterdam het afgelopen half jaar schommelden tussen de 1.300 en 1.800 Amerikaanse dollar, nadat die eind maart voor het eerst sinds de coronacrisis weer onder de 1.500 Amerikaanse dollar zakte, is die in de afgelopen 1,5 maand snel gedaald. Waar de kosten half augustus nog 1.768 Amerikaanse dollar waren, zijn die sindsdien met ruim 40 procent gedaald tot 1.052 Amerikaanse dollar.
30 procent lager
De World Container Index (WCI) – die de prijs voor 8 belangrijke vaarroutes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië laat zien – bevindt zich momenteel op een niveau van 1.404,38 Amerikaanse dollar. Dat is 65 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar waarbij de daling in de afgelopen 1,5 maand bijna 25 procent bedroeg.
De analisten van Drewry verwachten dat de transporttarieven de komende weken stabiel zullen dalen door de Gouden Week in China, een nationale vakantie die dit jaar samenvalt met het Midherfstfestival. De World Container Index staat nu 932 Amerikaanse dollar lager dan het 10-jaargemiddelde van 2.678 Amerikaanse dollar. Bovendien is het huidige niveau van de wereldindex inmiddels 1 procent lager dan de gemiddelde precoronatarieven van 1.420 Amerikaanse dollar.
Rotterdam
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam. Afgelopen week daalden de kosten met 10 procent, te weten met 120 Amerikaanse dollar tot 1.052 Amerikaanse dollar. Die prijs is 81 procent lager dan vorig jaar. Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 in een container. Tijdens de coronacrisis stegen de transportkosten explosief en op het hoogtepunt lagen ze per zonnepaneel circa 20 Amerikaanse dollar hoger.
Aan het begin van 2020, voor het uitbreken van de coronacrisis, schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland namelijk tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.