logo
wvhj2023
© Peter De Kievith | Dreamstime.com
© Peter De Kievith | Dreamstime.com
22 mei 2024

26 procent gebruikte batterijen elektrische auto’s gebruikt voor energieopslag

Auto Recycling Nederland (ARN) meldt dat 26 procent van de 263.373 kilogram aan autobatterijen die het vorig jaar heeft ingezameld, is gebruikt voor second use-toepassingen in de vorm van bijvoorbeeld energieopslag.

De hoeveelheid autobatterijen die vorig jaar bij ARN werd aangeboden voor recycling verdubbelde ruimschoots; van 121.282 naar 263.373 kilogram. Het ging om 741 complete batterijpakketten en 5.535 batterijmodules. Een jaar eerder waren dit 456 complete batterijpakketten en 3.411 batterijmodules. 74 procent van de vorig jaar ingezamelde batterijen is gerecycled en de rest heeft een second use-toepassing gekregen.

Recyclingverplichting
Met een gewogen gemiddelde van recycling en second use-toepassingen is een nuttige toepassing van afgedankte batterijen uit elektrische auto’s van 63,6 procent behaald. Daarmee is de recyclingverplichting van 50 procent van het gewicht van lithium-ionbatterijen afgelopen kalenderjaar ruimschoots gehaald. Wel werd in 2022 voor 69 procent een nuttige toepassing behaald.

De meeste ingezamelde batterijen gaan naar een gespecialiseerd batterijrecyclingbedrijf in Europa dat de schaarse grondstoffen zoals kobalt en nikkel terugwint. Op die manier komen de grondstoffen uit een afgedankte batterij beschikbaar voor hergebruik in een nieuwe batterij. Batterijen die nog goed genoeg zijn, kunnen via een gespecialiseerd bedrijf in Nederland een tweede leven krijgen met een ‘second use’-toepassing.

Recyclingprocessen doorontwikkelen
‘Een belangrijke oorzaak voor de daling is dat er meer batterijmodules zijn aangeboden in plaats van complete batterijpakketten, waardoor er meer lastiger te recyclen materiaal overblijft’, vertelt Paul Dietz, algemeen directeur van ARN. ‘We verwachten dat recyclingprocessen nog verder doorontwikkelen en het mogelijk maken om op termijn tot hogere recyclingpercentages te komen; in lijn met de nieuwe eisen uit Brussel.’

Autoproducenten en -importeurs zijn verplicht om de aandrijfbatterijen bij afdanking weer terug te nemen. Van de voertuigen met een batterij die op de Nederlandse markt worden gebracht, doet ruim 70 procent van de importeurs mee aan het collectieve systeem van ARN. De organisatie zorgt voor de inzameling en verwerking van de batterijen en brengt jaarlijks verslag uit over het aantal ingezamelde batterijen en de recyclingprestatie daarvan. De financiering vindt plaats door het heffen van een beheerbijdrage bij het op de markt brengen van de batterij.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten