Op veel plekken in het verzorgingsgebied van de regionale netbeheerder is er congestie op het regionale elektriciteitsnet.
Kennis laag
Omdat de kennis hierover bij bedrijven vrij laag is, maakt Stedin bedrijven met deze campagne bewust van wat dit betekent voor hun bedrijfsvoering en biedt de netbeheerder concrete oplossingen aan waarmee ze flexibel kunnen omgaan met hun energiebehoefte.
Hierdoor wil Stedin bewerkstelligen dat er weer ruimte vrijkomt op het stroomnet. Dat kan bijvoorbeeld door tegen een vergoeding op vaste momenten minder stroom terug te leveren of door op bepaalde momenten minder of juist meer stroom te gebruiken. Zo kan een vrieshuis de temperatuur op piekmomenten verhogen en buiten de piekmomenten de temperatuur verlagen. Hiervoor krijgt het vrieshuis een vergoeding.
Als onderdeel van de bewustwordingscampagne is een week lang op BNR en Radio 2 het Stedin Spitsnieuws 2 keer per dag te horen na het reguliere filenieuws. Dit wordt herhaald in de week van 17 juni.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.