
Het primaire doel van verpakkingen is logischerwijs producten beschermen. Binnen het Brancheplan Verpakkingen zijn, met de gedachte dat die functie behouden moet blijven, 3 hoofddoelen geformuleerd. Ten eerste het verminderen van het aantal verpakkingen. Dat wat niet gebruikt wordt, hoeft immers niet verduurzaamd te worden. Het tweede doel is het verduurzamen van verpakkingen door duurzamere materialen te gebruiken. Tot slot wordt gestreefd naar duurzaam hergebruiken. Alle hoofddoelen zijn weer onderverdeeld in typen materialen, van plastic tot papier en karton. Voor kartonnen en plastic verpakkingen wordt gestreefd naar 100 procent inzameling voor recycling of hergebruik.
Minder stickers
2 jaar geleden gingen Techniek Nederland en de Federatie Elektrotechniek (FEDET) met een aantal deelnemers vanuit de keten van start met het Brancheplan Verpakkingen. De uitvoering van dat plan levert tastbare resultaten op.
Zo plakt de branche inmiddels 30 procent minder stickers op verpakkingen. Bovendien heeft 89 procent van het gebruikte karton het duurzame FSC/PEFC-label.
Contracten
Het streven naar minder verpakkingen is steeds vaker onderdeel van de contracten tussen leveranciers en afnemers. Op dit moment heeft al 38 procent van de deelnemende bedrijven speciale duurzaamheidscriteria voor verpakkingen opgenomen in de raamcontracten met grote leveranciers. 47 procent van de leverende partijen geeft aan deze duurzaamheidscriteria te hebben ontvangen. De duurzaamheidscriteria zijn ontwikkeld vanuit het Brancheplan. 20 procent van de deelnemende bedrijven heeft al een plan om verpakkingen te verminderen, te verduurzamen en hoogwaardig te hergebruiken, 56 procent van de deelnemers is bezig om zo’n plan op te stellen.
‘De hele keten komt in beweging en dat is nodig om onze doelstellingen te realiseren’, aldus Erik van Engelen, algemeen directeur van Techniek Nederland. ‘We begonnen 2 jaar geleden met tien deelnemers, nu doen al 74 installatiebedrijven, groothandels en fabrikanten mee aan het Brancheplan.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.