
Om de toename van verpakkingsafval een halt toe te roepen, werkt de Europese Unie aan nieuwe regels, maar een grote groep bedrijven wil daar samen met installateurskoepel Techniek Nederland en de Federatie Elektrotechiek (Fedet) niet op wachten. Daarom werken zij binnen het Brancheplan Verpakkingen aan het verminderen, verduurzamen en hoogwaardig hergebruiken van verpakkingen in de installatiebranche. ‘De hele waardeketen is aangehaakt, van verpakkingsleverancier, fabrikant, groothandel en installateur tot eindgebruiker en afvalinzamelaar’, aldus projectleider Laurens de Vrijer van Techniek Nederland.
Het primaire doel van verpakkingen is logischerwijs producten beschermen. Binnen het Brancheplan Verpakkingen zijn, met de gedachte dat die functie behouden moet blijven, 3 hoofddoelen geformuleerd. Ten eerste het verminderen van het aantal verpakkingen. Dat wat niet gebruikt wordt, hoeft immers niet verduurzaamd te worden. Het tweede doel is het verduurzamen van verpakkingen door duurzamere materialen te gebruiken. Tot slot wordt gestreefd naar duurzaam hergebruiken. Alle hoofddoelen zijn weer onderverdeeld in typen materialen, van plastic tot papier en karton.
Grote diversiteit
De deelnemers kennen een grote diversiteit, van (zonne-energie)groothandels Alius, Oosterberg, Rensa, Rexel en Technische Unie tot installatiebedrijven Abel Installatie, Kemkens en Van Dorp en bouwbedrijf Dura Vermeer. Alle partijen hebben toegezegd de doelstellingen uit het brancheplan voor het kalenderjaar 2025 (red. zie kader) in hun strategisch plan op te nemen. Daarbij is er voor de deelnemers een inspanningsverplichting en verplichte jaarlijkse monitoring. Dat gebeurt aan de hand van een enquête onder leiding van Rijkswaterstaat. Daarbij leveren alle deelnemers data aan over de voortgang op de doelstellingen voor 2025 en het opnemen daarvan in het strategisch plan van hun eigen organisatie.
‘Ieder bedrijf is op zijn eigen manier met duurzaamheidsdoelstellingen bezig’, opent De Vrijer het gesprek. ‘Dat geldt voor fabrikanten en groothandels, maar ook voor installateurs. Zij stellen steeds vaker vragen aan hun leveranciers of zij producten kunnen leveren zonder plastic verpakkingen. Ze hebben alleen allemaal zo hun eigen wensen en ideeën. Juist als je met elkaar collectief afspraken maakt – uiteraard met respect voor de mededingingsregels – kun je als installateurs, groothandels en fabrikanten samen grote slagen maken bij het verduurzamen van verpakkingen. Alle partijen willen een steentje bijdragen aan de circulaire economie en bovendien is het tegelijkertijd een businessmodel. Want voor iedere verpakking die een fabrikant of groothandel niet hoeft af te leveren of weg te gooien, hoeft geen verpakkingenbelasting betaald te worden. Voor installateurs scheelt het bovendien tijd als zij minder verpakkingen hoeven uit te pakken.’
Lees het volledige artikel hieronder in de december 2023-editie van Solar Magazine.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.