logo
wvhj2023
© Paul Klein | Dreamstime.com
© Paul Klein | Dreamstime.com
18 april 2024

11 procent consumenten met zonnepanelen en eigen parkeerplek heeft elektrische auto

11 procent van de Nederlanders met zonnepanelen en een eigen parkeerplek rijdt momenteel al een elektrische auto. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de ANWB Elektrisch Rijden Monitor.

Elektrisch rijden is daarmee het meest populair bij mensen die beschikken over een eigen parkeerplek en zonnepanelen.

31 procent
Uit het Nationaal Laadonderzoek 2023 werd afgelopen september al bekend dat bijna 4 op de 5 elektrische rijders zonnepanelen heeft.

Dat beeld wordt nu bevestigd door het onderzoek van de ANWB. In het onderzoek geeft ongeveer de helft van de Nederlanders aan te beschikken over een eigen parkeerplek en ook bijna de helft van de Nederlanders geeft aan zonnepanelen te hebben. Daarmee ligt het aantal Nederlanders met zonnepanelen dat deelgenomen heeft aan het ANWB-onderzoek 7 procent hoger dan vorig jaar. Waar de onderzoekers toen nog meldden dat 41 procent van de Nederlanders aangaf zonnepanelen te hebben, is dat dit jaar 48 procent. Het percentage Nederlanders dat een eigen parkeerplek én zonnepanelen heeft, is met 4 procent toegenomen tot 31 procent. Voor deze doelgroep is elektrisch rijden financieel en praktisch interessant.

Zonnepaneelbezitters koploper
Consumenten die zelf hun energie opwekken met zonnepanelen zijn volgens onderzoekers namelijk veel geïnteresseerder in elektrisch rijden en ook eerder geneigd een elektrische auto aan te schaffen.

Binnen de groep mensen met zonnepanelen is het aandeel dat al een elektrische auto heeft veel groter: er zijn 4 keer zoveel elektrische rijders onder Nederlanders met zonnepanelen in vergelijking met Nederlanders zonder zonnepanelen. Daarmee zijn zonnepaneelbezitters koploper in elektrisch rijden.

Interesse daalt
Kritische kanttekening van de ANWB is dat de interesse in elektrisch rijden aan het dalen is. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden – 28 procent – groter dan de groep die dit binnen 5 jaar wel van plan is: 27 procent.

De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en de mogelijkheid om niet privé te kunnen laden, zijn de voornaamste drempels. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 eurocent per kilometer kostte, is dat volgens de ANWB nu 72 eurocent per kilometer. Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto’s, doordat er minder vraag is naar gebruikte elektrische auto’s. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto’s namelijk nog te duur.

De 5 meest genoemde drempels voor een elektrische auto

  1. Elektrische auto’s zijn te duur
  2. Kan auto niet privé laden
  3. Geen of weinig publieke laadpalen
  4. Onvoldoende actieradius
  5. Hoge onderhoudskosten
Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten