logo
wvhj2023
© Sigenergy
© Sigenergy
18 maart 2024

Sigenergy: ‘Laden op gelijkstroom wordt de standaard voor elektrische auto’s’

Het laden op gelijkstroom (DC) wordt de komende jaren de standaard voor elektrische auto’s. Dat verwacht Sigenergy en dat heeft daarom voor zijn 5-in-1 energieopslagsysteem een speciale EVDC-laadmodule ontwikkeld.

In België zal 1 op de 2 ingeschreven nieuwe auto’s eind 2024 volledig elektrisch zijn. In Nederland was in 2023 al ruim 30 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch en is inmiddels 5 procent van het bestaande wagenpark volledig elektrisch.

Efficiëntere oplaadmethode
‘Ondanks de snelgroeiende verkopen blijft de consument zich zorgen maken over het bereik van elektrische auto’s, wat een belangrijke barrière vormt voor de omarming van elektrisch rijden’, vertelt Bruno Van Bost, salesdirector voor Sigenergy in de Benelux en Frankrijk. ‘Een belangrijke strategie om dit probleem aan te pakken, is het verbeteren van de efficiëntie van het opladen van elektrische auto’s. Daarbij is niet alleen het verhogen van het aantal openbare snellaadstations belangrijk, maar ook de mogelijkheden van laadpalen voor consumenten om snel te laden. Gelijkstroomlaadpalen worden dan ook een essentieel product.’

Stroomverlies
‘Laadpalen die gebruikmaken van gelijkstroom (DC) kunnen een elektrische auto direct laden zonder gebruik te maken van de omvormer in de auto, waardoor bijkomend stroomverlies vermeden wordt’, legt Van Bost uit. ‘Traditionele laadpalen op wisselstroom (AC) vereisen daarentegen dat de ingebouwde omvormer van een elektrische auto wisselstroom omzet in gelijkstroom, wat leidt tot een omzettingsverlies. Om die reden zijn DC-laadpalen efficiënter.’

Nu zonnepaneelinstallaties steeds vaker uitgerust zullen worden met een energieopslagsysteem, verwacht Van Bost een opmars van gelijkstroomsystemen. ‘Want de door zonnepanelen opgewekte gelijkstroom kan dan direct worden opgeslagen in batterijen zonder dat conversie van DC naar AC en terug nodig is. Alleen bij het leveren van stroom aan het net is omzetting van DC naar AC nodig. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat DC-gekoppelde energieopslagsystemen in onze industrie de standaard zullen worden en geleidelijk AC-gekoppelde energieopslagsystemen zullen vervangen.’

EVDC-laadmodule
Als antwoord op die trend heeft Sigenergy voor zijn 5-in-1 energieopslagsysteem SigenStor een  EVDC-snellaadmodule ontwikkeld voor het snelladen van elektrische auto’s (ev’s). 

SigenStor biedt 2 vermogens aan, namelijk een variant van 12,5 en een 25 kilowatt. Daarbij is de lader van 25 kilowatt in staat om in 1 uur tijd 130 kilometer actieradius toe te voegen.

3 energiebronnen
SigenStor put daarbij uit 3 verschillende energiebronnen om snelladen van de elektrische auto met vol vermogen te kunnen garanderen. Als er onvoldoende netstroom beschikbaar is, dan zal de opgeslagen energie in de batterijmodules bijdragen en daarnaast kan de stroom die opgewekt wordt door de aangesloten zonnepanelen rechtstreeks gebruikt worden. Al met al is het zo mogelijk om te laden met een vermogen van 25 kilowatt.

‘Naast hogere laadsnelheden ondersteunt onze DC-laadmodule ook V2X-functionaliteit, waardoor onze SigenStor-batterij en de elektrische auto kunnen fungeren als noodstroomvoorziening bij een eventuele stroomstoring’, duidt Van Bost. ‘Met batterijen van elektrische auto’s die over het algemeen een capaciteit hebben van 55 tot meer dan 100 kilowattuur beschikt een huishouden daarmee over een groot back-upvermogen. Uitgaande van een dagelijkse elektriciteitsbehoefte van 10 kilowattuur per huishouden, kan ons systeem zelfs ongeveer een week lang elektriciteit leveren om plotselinge stroomuitval op te vangen.’

V2X-technologie
V2X-technologie biedt volgens Van Bost niet alleen economische kansen, maar ook de mogelijkheid om het stroomnet te balanceren op momenten dat er een overschot aan duurzame energie is of dat er juist een tekort optreedt. ‘Met deze technologie kunnen elektrische auto’s worden geladen met overtollige zonne-energie of stroom van het elektriciteitsnet halen tijdens perioden met lage prijzen. Tijdens piekuren kan de elektriciteit uit batterijen van elektrische auto’s worden gebruikt voor huishoudelijk gebruik, waardoor aanzienlijk wordt bespaard op energiekosten. Gebruikers hoeven zich overigens geen zorgen te maken over batterijslijtage als gevolg van het ontladingsproces, want dit heeft slechts een minimale impact op de levensduur van de batterij.’

Bekijk hier in de Solar Magazine Productzoeker waar het EVDC-laadmodel van Sigenergy voor zijn thuisbatterij SigenStor te koop is.

Sigenergy is tijdens de vakbeurs Solar Solutions van dinsdag 19 tot en met donderdag 21 maart 2024 te vinden op stand D14. Bestel hier gratis toegangskaarten voor de vakbeurs Solar Solutions met de actiecode ‘SOLARMAG’.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten