Dat stelt kenniscentrum ElaadNL in zijn Outlook Personenauto’s. De vorige editie van het onderzoeksrapport stamt uit 2021 en de nieuwe editie vormt de basis voor het beleid van netbeheerders, gemeenten en provincies in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Groeiscenario’s
In de nieuwste Elaad Outlook hebben de onderzoekers de prognoses voor elektrische personenauto’s en de benodigde laadinfrastructuur geactualiseerd. Ze hebben hiervoor de meest recente markontwikkelingen en beschikbare datasets rondom elektrische auto’s geanalyseerd. Op basis daarvan hebben ze de groei- en spreidingsscenario’s voor elektrische auto’s en laadinfrastructuur bijgewerkt.
De onderzoekers van ElaadNL verwachten ten opzichte van de eerdere prognoses een snellere groei van het aantal elektrische auto’s. Het afbouwen van de stimuleringsmaatregelen en onduidelijkheid rondom het nieuwe beleid in Nederland lijken de groei van elektrische auto’s op korte termijn echter af te remmen.
Belangrijkste conclusies ElaadNL
|
Daling batterijpakketprijzen
Tegelijkertijd constateren onderzoekers dat autofabrikanten tussen 2024 en 2027 met ‘betaalbare’ modellen komen. Daarnaast maakt de daling van de batterijpakketprijzen elektrische auto’s in 2030 kostencompetitief met brandstofmodellen.
De elektrificatie van het wagenpark is door de onderzoekers gekwantificeerd in 3 scenario’s: laag, midden, hoog. Waar waterstof in de vorige Outlook nog een rol speelde in het laagste scenario, verwachten de onderzoekers nu dat waterstof voor personenauto’s geen rol van betekenis gaat spelen. De markt voor batterij-elektrische auto’s zal daardoor op middellange termijn sneller groeien dan geprognosticeerd in de vorige outlook.
Hoge pieken
Het regulier laden van auto’s, oftewel direct volladen bij aankomst op de locatie, zorgt volgens ElaadNL voor extra hoge pieken op het elektriciteitsnet. Uit simulaties blijkt dat bij regulier thuisladen er gemiddeld per elektrische auto ongeveer 1 tot 2,5 kilowatt extra belasting ontstaat tijdens de piekuren.
Netbewust laden – een vorm van slim laden – zorgt ervoor dat het laden van elektrische auto’s voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. De pieken die bijvoorbeeld tussen 17 en 23 uur ontstaan bij het regulier thuisladen van elektrische auto’s, worden dan significant gereduceerd. Hierbij is gerekend met een gegarandeerde basiscapaciteit van 4 kilowatt die na 23 uur trapsgewijs wordt opgebouwd tot 11 kilowatt.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.