Op basis van een analyse van eigen data concludeert de leasemaatschappij dat de Mercedes-Benz eVito, Volkswagen ID.Buzz Cargo, Opel Vivare Electric, Ford E-Transit en Mercedes-Benz eCitan de 5 populairste elektrische bestelwagens zijn.
Zero-emissiezone
‘De datum van een zero-emissiezone, die per 1 januari 2025 ingaat, komt steeds dichterbij’, stelt Willemijne de Wit, marketing- en salesdirector bij Athlon Nederland. ‘Daarom is het noodzakelijk dat alle bedrijven en hun medewerkers kennismaken met elektrisch rijden. Bedrijven maken het zichzelf een stuk makkelijker als zij voor die tijd al ervaring hebben opgedaan met elektrisch rijden.’
Het ingaan van de zero-emissiezones volgend jaar, is volgens De Wit niet de enige stok achter de deur als het aankomt op elektrisch rijden. Ook wordt er vanuit de Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) druk gelegd om maatschappelijk verantwoord in te kopen. ‘Hierdoor kijken veel bedrijven naar manieren hoe ze hun volledige keten kunnen verduurzamen. Dit stopt dus niet bij hun eigen businessmodel. Ze nemen ook hun toeleveranciers en ketenpartners onder de loep. Dit resulteert onder meer in aanbestedingen waar een van de belangrijkste vragen is om de opdracht met een zo min mogelijke CO2-uitstoot uit te voeren.’
Corporates voorloper
Athlon stelt dat corporate bedrijven mogelijk mede door de toegenomen druk vanuit de Europese richtlijn voorlopen op de elektrificatie. Zo zijn er diverse bedrijven die al een 100 procent elektrisch bedrijfswagenbeleid hanteren.
De Wit: ‘En als er nog geen sprake is van zo’n beleid, kunnen we wél stellen dat alle grootzakelijke bedrijven experimenteren met elektrisch rijden. Dit zien we minder bij het groot mkb en eigenlijk nog bijna helemaal niet bij de kleinere bedrijven en de zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). De laatste categorie bestelt zelfs nog veelvuldig een dieselbus. Het groot mkb maakt wel de overweging, maar ook daar krijgt diesel 9 op de 10 keer de voorkeur. Maar, gezien de technische ontwikkelingen voor zakelijke, elektrische leaseauto’s hard gaan en de emissienormen steeds dichterbij komen, verwachten we een verdere en grotere groei van het aantal elektrische voertuigen bij bedrijfswagens.’
Overigens neemt ook het aantal personenauto’s toe dat zakelijk wordt geleased. Dit aantal steeg van 37 naar 47 procent, wijzen cijfers van Athlon Nederland uit.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.