logo
wvhj2023
© Infrabel
© Infrabel
8 februari 2024

Infrabel bouwt zonnepark langs hogesnelheidslijn Leuven-Luik

Infrabel en Eurostar hebben het startschot gegeven voor de bouw van een zonnepark langs de hogesnelheidslijn Leuven-Luik. De zonneweide moet binnen 1 jaar opgeleverd zijn en telt 3.828 zonnepanelen.

De zonneweide produceert straks genoeg zonne-energie om elke week meer dan 450 binnenlandse en internationale treinen van stroom te voorzien. Met dit project wil Infrabel, met de steun van de spoorwegondernemingen, het spoorvervoer verder verduurzamen door groene energie te gebruiken.

Tractieonderstation
De locatie die werd gekozen op de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, ligt naast 1 van de 4 hogesnelheidslijnen die door België lopen. Gemiddeld rijden er per week meer dan 350 binnenlandse treinen over het traject Leuven-Luik (HSL2) en 120 hogesnelheidstreinen tussen België en Duitsland. De gekozen locatie, die bijna 3 hectare groot is, heeft nog een ander voordeel: ze ligt namelijk vlak bij het tractieonderstation van Avernas. In deze technische installatie van Infrabel wordt de energie afkomstig van de hoogspanningspost van Elia omgezet om er de hele spooras mee van energie te voorzien.

Op diep verankerde heipalen worden tot de zomer 3.828 zonnepanelen geïnstalleerd met een vermogen van 680 wattpiek per stuk. Het totale vermogen van de zonneweide bedraagt daarmee 2,6 megawattpiek. Na de zomer wordt het zonnepark aangesloten op het stroomnet om vanaf begin 2024 vervolgens jaarlijks 2.700 megawattuur stroom te produceren.

Als er niet genoeg zonlicht is, zal het station gevoed worden door het hoogspanningsstation, maar ook door de 16 windmolens van het nabijgelegen windpark Greensky, een samenwerking tussen Engie, Infrabel, IBE en de gemeente Sint-Truiden.

Subsidie
Zonnepark Avernas is pas de tweede site in zijn soort die Infrabel in dienst neemt, na het zonnepark Peerdsbos in Schoten-Brasschaat dat sinds 2011 de hogesnelheidslijn Antwerpen-Nederlandse grens van stroom voorziet.

In Avernas zal Infrabel – dat de uitvoering van het project heeft toevertrouwd aan zijn dochteronderneming TUC RAIL – ongeveer 2 miljoen euro investeren, waarvan bijna 90 procent zal worden gefinancierd door een subsidie die door de federale regering speciaal wordt toegekend aan energietransitieprogramma’s. Met een jaarlijks verbruik van 1.500 gigawattuur – 1,7 procent van het nationale totaal – is de spoorsector de tweede grootste elektriciteitsverbruiker in België. Het overgrote deel van deze energie –  zo’n 85 procent – wordt tegen kostprijs doorverkocht door Infrabel aan de spooroperatoren om hun treinen van energie te voorzien. Het overschot wordt gebruikt voor de voeding van vaste installaties zoals werkplaatsen, datacenters en kantoren. Over de periode 2021-2026 wil Infrabel enerzijds zijn verbruik verminderen en anderzijds het aandeel groene stroom dat het gebruikt verdrievoudigen.

Onderzoek met Eurostar
De hele spoorwegsector draagt bij aan de uitdaging om maximaal in te zetten op hernieuwbare energie. Zo blijkt ook uit de ondertekening van een memorandum of understanding door Eurostar en Infrabel.

Het doel is om te onderzoeken in welke mate het mogelijk zou zijn om op verschillende sites die eigendom zijn van Infrabel zonne-energie op te wekken. Concreet zijn er studies gestart om de mogelijkheden te onderzoeken om zonnepanelen te installeren op de bermen van hogesnelheidslijnen. Hiervoor zou gebruik worden gemaakt van een innovatief systeem om energie rechtstreeks in de bovenleiding te injecteren, zonder via een tractieonderstation te hoeven passeren. Als de verschillende bestudeerde projecten effectief worden gerealiseerd, zou Eurostar uiteindelijk 15 procent van zijn elektriciteitsbehoeften in België kunnen dekken met zonne-energie.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten