Wat doet EV Belgium?
‘We willen de uitrol van zero emissie voertuigen versnellen. EV Belgium vertegenwoordigt daarbij zowel de belangen van leveranciers van producten, als dienstverleners en de gebruikers van elektrische voertuigen. We hebben nu zo’n 150 bedrijven en bijna 8.000 elektrische rijders als lid, en we groeien snel.’
Er zijn vele wegen die naar zero emissie mobiliteit leiden.
‘Hybrides, waterstof, fossiel met minder uitstoot… In België is een duidelijke lijn getrokken. Er is maar 1 oplossing: volledig elektrisch. Daar zetten we nu volop op in. De overheid heeft in dat kader een aantal belangrijke en heldere beleidskeuzes gemaakt in 2020. Die betalen zich nu uit.’
Nederland omarmde elektrisch vervoer (ev) al veel eerder.
‘In België kijken we graag de kat uit de boom. Onder andere daardoor hebben we nooit echt snelheid gemaakt. Maar waar de uitrol van ev momenteel vertraagt in Nederland, explodeert die nu in België. We racen jullie voorbij. Momenteel is 1 op de 4 nieuw verkochte auto’s in België volledig elektrisch, dit jaar gaan we naar 1 op de 2.’
Hoe kan dat?
‘Het aandeel bedrijfswagens, koop en lease, is hier groot – zo’n 66 procent. Die maken ook de meeste kilometers. Vanaf juli 2023 geldt wat dit betreft een tweesporenbeleid. De aankoop op een volledig elektrische auto is 100 procent fiscaal aftrekbaar, alle andere soorten auto’s hebben een steeds lagere aftrekbaarheid. Daarnaast geldt er de solidariteitsbijdrage. Die CO2-taks is halverwege vorig jaar verhoogd met een factor 2,2. In 2027 wordt deze nog eens fors verhoogd, waardoor je op termijn 200 tot 300 euro per maand meer betaalt voor een plug-in-hybride of diesel. Niet volledig zakelijk elektrisch rijden wordt dus heel erg duur.’
Hoe zie jij de markt momenteel veranderen?
‘Zo’n 80 tot 90 procent van de bedrijven werkt momenteel aan plannen om hun vloot volledig elektrisch te maken, of ze zijn daar al mee bezig. Er rijden nu zo’n 200.000 volledig elektrische auto’s op de weg, eind dit jaar zullen dat er ongeveer 400.000 zijn. In 2030 is 1 op de 3 auto’s in België volledig elektrisch, zoals ook het doel is in Nederland.’
En de noodzakelijke laadinfrastructuur? Die moet ook worden uitgerold.
‘De komende 2 jaar zal het heel hard gaan. Qua snellaadinfra staan er grote investeringen op stapel, bijvoorbeeld door grote supermarkt- en restaurantketens. Ook de overheid gaat snelwegparkings snel voorzien van laders en snelladers, 2 tot 4 om te beginnen. Je ziet nu ook vele tankstations in actie komen omdat benzine- en dieselinkomsten snel zullen dalen. Vergeet ook niet dat België anders in elkaar zit wat betreft ruimtelijke ordening dan Nederland. Hier hebben veel meer mensen een eigen oprit en/of garage, wat thuisladen veel gemakkelijker maakt. Hoogspanningsnetbeheerder Elia en regionale netbeheerders zoals Fluvius doen ondertussen de noodzakelijke investeringen in de elektriciteitsnetten.’
Elektrisch rijden krijgt pas echt betekenis als je op groene stroom rijdt.
‘Bijvoorbeeld op zonnestroom. Ook wat dit betreft ben ik positief. Het gaat goed met de Belgische zonne-energiemarkt, zakelijk en residentieel. En het subsidieloze tijdperk is aangebroken. Consumenten met zonnepanelen halen het meeste uit hun zonnepanelen door meer zelfconsumptie, met een elektrische auto kun je die significant verhogen.’
Het is alleen maar goed nieuws?
‘De grote uitdaging zit in slim energiemanagement. Als we straks met zijn allen ’s avonds gaan laden op het moment dat iedereen thuiskomt van het werk, dan komt ons energienet onder grote druk te staan. We moeten dus koersen op flexibiliteit. Laden wanneer er veel, lokale, hernieuwbare energie beschikbaar is of overnacht wanneer er veel vermogen beschikbaar is op de centrale netten. Een tweede belangrijke ontwikkeling is bidirectioneel laden, de elektrische auto als grote thuisbatterij die een woning kan voorzien van stroom als de zon niet schijnt en zo kan bijdragen aan een dynamisch groen energiesysteem. In 2024 komen de eerste wagens die in massa geproduceerd worden en dit kunnen, naar Europa. Deze evolutie is dus veelbelovend. België is door de beperkte afstanden lokaal heel erg interessant voor elektrificatie, en door fiscale maatregelen zal het voor de bedrijfswagens bijzonder snel gaan de komende jaren. Het slim inzetten van zonne-energie en combineren met elektrische wagens is de enige weg naar zero emissie mobiliteit.’