De ‘zonnespinnen’ zijn door HTM naast de Randstadrail geplaatst. Deze zonnepanelen zijn aan de bovenleiding gekoppeld waardoor de vervoersmaatschappij overdag in haar eigen energie kan voorzien. Een volgende stap is om te onderzoeken of de ‘zonnespinnen’ ook energie aan derden zouden mogen leveren.
Innovatieagenda
Dat is te lezen in de Kennis- en innovatieagenda Energie op Lokaal Spoor. In de agenda is te lezen dat het open vervoer een oplossing kan bieden voor de toenemende druk op het stroomnet.
Het spoornet voor lokaal openbaar vervoer – voor de metro, tram en trolleybus – wordt namelijk niet altijd volledig benut. Dit betekent dat er kansen liggen om dit net beter te benutten en te gebruiken voor andere doeleinden, ook wel parallelle benutting genoemd. De schrijvers van de agenda – die in opdracht van de Topsector Energie is opgesteld door Stevin – denken bijvoorbeeld aan het aansluiten van duurzame opwek of laadpalen aan de tractienetten van het lokale openbaar vervoer (ov).
Verschillende rollen
De agenda gaat in op de verschillende rollen die lokale ov-bedrijven kunnen nemen in de energietransitie en hoever ze daarmee al zijn. Daarnaast wordt uiteengezet waar de kansen liggen, maar ook waar de partijen in de sector tegenaan lopen.
In theorie kan er volgens Stevin veel, maar in praktijk liggen er vooral nog uitdagingen aan de organisatorische en wet- en regelgevingskant. Als de uitdagingen worden opgepakt, kunnen ov-bedrijven een rol spelen in de versnelling van de energietransitie.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.