logo
© Adam Nowak | Dreamstime.com
© Adam Nowak | Dreamstime.com
20 oktober 2023

Geen spijt bij consumenten: ‘Besparing zonnepanelen veel groter dan eventuele kosten’

54 procent van de consumenten die zonnepanelen heeft gekocht, zou dat ook nu nog doen. Ze stellen dat de besparing die zonnepanelen opleveren veel groter is dan eventuele extra kosten die energiebedrijven rekenen.

Naar aanleiding van de negatieve aandacht in de landelijke media – over onder andere de vaste terugleveringskosten die Vandebron zonnepaneelbezitters in rekening gaat brengen – heeft  zonne-energiebedrijf Soly 1.145 zonnepaneeleigenaren ondervraagd.

Zorgen
Uit de enquête blijkt dat de zonnepaneelbezitters zorgen hebben naar aanleiding van de negatieve berichtgeving, maar tegelijkertijd geen spijt hebben van hun aankoop.

Bijna 44 procent van de enquêtedeelnemers is enigszins bezorgd over de terugleverkosten die zij mogelijk moeten betalen en 30 procent is hierover erg bezorgd. Toch zou 56 procent van de zonnepaneelbezitters zo weer zonnepanelen kopen omdat de besparing vele malen groter is dan de eventuele kosten.

Stroomnet
Soly meldt dat een soortgelijke trend te herkennen is bij de berichtgeving over uitvallende omvormers door het volle stroomnet.

41 procent van de respondenten is door deze ontwikkeling enigszins bezorgd en 23 procent is erg bezorgd. Uiteindelijk zou meer dan 64 procent van de consumenten alsnog zonnepanelen hebben aangeschaft als dit thema had gespeeld ten tijde van hun beslissing om zonnepanelen te kopen. ‘Je ziet dat het nieuws onze klanten niet onberoerd laat, maar alsnog zijn de baten van zonnepanelen groter dan hun eventuele zorgen’, aldus Milan van der Meulen, mede-eigenaar van Soly.

Stimulans thuisbatterij
Ruim driekwart van de respondenten geeft aan dat de recente berichtgeving de interesse in een thuisbatterij heeft vergroot. 36 procent is zelfs zeker van plan een thuisbatterij aan te schaffen en bijna de helft van deze groep verwacht dit binnen 2 tot 3 jaar te doen.

57 procent van de respondenten weet nog niet of ze besluiten een thuisbatterij te kopen. De grootste reden hiervoor is de hoge prijs. Van der Meulen: ‘Sinds de negatieve berichtgeving van de afgelopen 2 maanden zien we een sterke groei in het aantal aanvragen voor een thuisbatterij. Veelal zijn dat klanten die al vrij lang zonnepanelen bezitten. Hun voornaamste motivatie is om onafhankelijker te zijn, en voorbereid op te toekomst.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten