logo
wvhj2023
© Alliander
© Alliander
14 augustus 2023

Liander: 3.300 klachten over uitvallen omvormers zonnepanelen

Ondanks dat netbeheerder Liander in de eerste helft van het kalenderjaar 595 nieuwe transformatorhuisjes plaatste, is het aantal klachten over uitvallende omvormers van zonnepanelen verdrievoudigd tot 3.300 stuks.

Moederbedrijf Alliander heeft zijn investeringen in het gas- en elektriciteitsnetwerk in de eerste helft van 2023 opgeschroefd tot 641 miljoen euro. In totaal investeerde de netbeheerder ruim 60 miljoen euro meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar van 2023 werden 595 nieuwe transformatorhuisjes gebouwd. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar toen in de eerste jaarhelft 593 transformatorhuisjes werden geïnstalleerd. Wel werd met 1.084 kilometer meer kabel gelegd dan het eerste halfjaar van 2022 toen het om 918 kilometer ging.

Flexibel gebruik
Ondanks de forse investeringen en het werk dat wordt verzet, benadrukt Alliander opnieuw dat het onmogelijk is om het tempo van de energietransitie bij te houden. Door flexibel gebruik te maken van het elektriciteitsnet, kan de druk op het net enigszins worden verlicht (red. zie kader).

‘We werken onverminderd door aan de uitbreiding en het onderhoud van het energienet’, stelt financieel directeur Walter Bien. ‘We zijn bezig met een gigantische verbouwing van Nederland. Recent nog ondertekenden we hiervoor de grootste aanbesteding van Alliander ooit, met een waarde van 1,5 miljard euro voor de uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk in delen van Gelderland en Noord-Holland. Meerdere omvangrijke aanbestedingen zullen volgen. Het voorkomt echter niet dat ondernemers die hun bedrijf willen verduurzamen en daarvoor meer elektriciteit nodig hebben, soms lange tijd op een wachtlijst staan. Dat heeft grote impact op hen en brengt veel onzekerheden met zich mee. Het is daarom essentieel dat we het elektriciteitsnet meer flexibel gaan gebruiken. Samen met ondernemers kijken we naar mogelijkheden om hen toch op het elektriciteitsnet te kunnen aansluiten, zodat zij hun plannen en duurzaamheidsambities waar kunnen maken.’

Flexibel gebruik is relatief nieuw. Alliander kijkt samen met ondernemers naar de mogelijkheden die bedrijven hebben om dit toe te passen. De netbeheerder stelt dat aanpassing van wet- en regelgeving nodig blijft om het net nog flexibeler te kunnen gebruiken en het daarom belangrijk is dat ondanks de huidige politieke situatie, de besluitvorming op dit dossier door blijft gaan, zodat er geen verdere vertraging ontstaat.

3.300 klachten
Waar bedrijven al langer last hebben van oplopende wachttijden voor een nieuwe of grotere aansluiting op het elektriciteitsnet, werd begin dit jaar volgens Liander duidelijk dat ook consumenten vaker hinder gaan ondervinden van de energietransitie.

‘Want ook het elektriciteitsnet in de woonwijk loopt op piekmomenten steeds meer tegen grenzen aan’, duidt de netbeheerder. ‘Afgelopen half jaar was dat goed te merken in de toename van het aantal momenten dat consumenten hun opgewekte zonnestroom kortstondig niet konden terugleveren. Het aantal meldingen hierover verdrievoudigde ten opzichte van het eerste half jaar van 2022 tot meer dan 3.300 klachten.’

All-electric
Ook projectontwikkelaars die woningen willen bouwen en woningcorporaties die hun woningvoorraad willen verduurzamen, merken volgens de netbeheerders steeds meer de gevolgen van de drukte op het elektriciteitsnet. ‘Deze woningen worden vaak all-electric opgeleverd, wat betekent dat ze ongeveer vier keer meer stroom nodig hebben dan traditionele woningen met een aardgasaansluiting. Het is daarom belangrijk dat de netbeheerder vroeg betrokken wordt bij nieuwbouw- en verduurzamingsplannen en weet welke energieconcepten in deze woningen worden toegepast. Door zoveel mogelijk de vraag naar elektriciteit per woning te reduceren, vraag je minder capaciteit van het elektriciteitsnet. Hierdoor passen er meer woningen op hetzelfde net.’

Uitvallende omvormers en consumentencampagne ‘Met de stroom vooruit’

Bij het optreden van spanningsproblemen op het stroomnet kunnen consumenten op piektijden hun opgewekte zonnestroom kortstondig niet terugleveren. Om consumenten te informeren over de impact van de energietransitie, de rol van Liander als netbeheerder én hen verder te helpen met concrete oplossingen ging deze zomer de consumentencampagne ‘Met de stroom vooruit’ van start.

‘Zonnepanelen wekken overdag de meeste energie op’, duidt Liander. ‘Dat is logisch, want dan schijnt de zon. Het is slim om deze duurzame energie direct te gebruiken als ze opgewekt wordt. Zet daarom overdag je grote apparaten aan zoals de wasmachine, de droger of vaatwasser en laad je elektrische auto op. Zo verminder je de druk op het stroomnet en voorkom je dat je zonnepanelen afschakelen. Je kan ook kiezen voor zogeheten slimme apparaten. Die gaan aan op het moment dat de zonnepanelen veel stroom opwekken.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten