
Die bracht de studenten met hun zonneauto van het noorden van Marokko naar de Sahara. Offroad blijkt de actieradius – afhankelijk van de ondergrond – gemiddeld zo’n 550 kilometer.
Steile bergpaadjes
De zonneauto trok in Marokko door droge rivierbeddingen, bosgebied, langs steile bergpaadjes en door het losse woestijnzand.
‘De efficiëntie van Stella Terra was moeilijk te voorspellen’, vertelt teammanager Wisse Bos. ‘Daarom waren we er niet zeker van of we het op zonne-energie zouden halen. Tijdens het rijden bleek Stella Terra 30 procent minder energie te gebruiken dan verwacht. We hebben daarom de hele rit op de energie van de zon kunnen rijden en zijn niet afhankelijk geweest van laadpalen.’
Zonnepanelen
De zonne-energie voor Stella Terra wordt opgevangen door zonnepanelen op het dak. De zonneauto – die mag rijden op de openbare weg – heeft een begrensde topsnelheid van 145 kilometer per uur, weegt 1.200 kilogram en heeft op een zonnige dag een actieradius van 710 kilometer.
Het bouwen van een zelfvoorzienende offroad wagen bracht nieuwe uitdagingen met zich mee, omdat het voor zover bekend de eerste ter wereld is. Bos: ‘Stella Terra moet de zware omstandigheden van het offroaden aankunnen, maar ook efficiënt en licht genoeg blijven om door de zon aangedreven te worden. Daarom hebben wij bijna alles van Stella Terra zelf moeten ontwerpen, van de ophanging tot de omvormers voor de zonnepanelen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.