
Stella Terra is robuust genoeg om behalve op verharde wegen ook uit de voeten te kunnen op onverhard terrein. Het studententeam dat vandaag zijn auto in Utrecht presenteert, vertrekt in oktober naar Marokko. Stella Terra is in Nederland uitgebreid getest, alleen is de variatie aan landschappen hier beperkt. Daarom zal de zonneauto een kleine 1.000 kilometer door verschillende landschappen rijden en eindigen in de Sahara.

5 tot 10 jaar vooruit
De zonneauto die op het dak met zonnepanelen is uitgerust en mag rijden op de openbare weg, heeft een begrensde topsnelheid van 145 kilometer per uur. Het voertuig weegt 1.200 kilogram en heeft op een zonnige dag een actieradius van 630 kilometer.
‘We hebben bijna alles zelf moeten ontwerpen, van de ophanging tot de omvormers voor de zonnepanelen’, aldus Wisse Bos, teammanager van Solar Team Eindhoven. Volgens Bos loopt Stella Terra 5 tot 10 jaar vooruit op de huidige markt. ‘We verleggen de grenzen van technologie. Met Stella Terra willen wij laten zien dat de transitie naar een duurzame toekomst reden tot optimisme biedt, en mensen en bedrijven aanmoedigen de energietransitie te versnellen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.