logo
wvhj2023
© Timon Schneider | Dreamstime.com
© Timon Schneider | Dreamstime.com
6 juni 2023

ACM: 50 procent meer vaste energiecontracten

Het aantal vaste contracten met een looptijd van 1 jaar of langer is in de afgelopen periode met ruim 50 procent gestegen.Dat blijkt uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De nieuwe regels voor het opzeggen van vaste contracten voor levering van gas en/of elektriciteit die op 1 juni zijn ingegaan, hebben er volgens de toezichthouder voor gezorgd dat er weer meer vaste contracten worden aangeboden.

5 procent gedaald
Naast het aanbod van vaste contracten hebben consumenten ook ruime keuze voor contracten met dynamische of variabele tarieven. De tarieven voor nieuwe variabele contracten zijn afgelopen maand volgens de ACM met ruim 5 procent gedaald. Consumenten kunnen voor een nieuw contract bij hun huidige of bij een andere leverancier terecht.

De ACM heeft de regels voor het opzeggen van vaste contracten aangepast om het voor leveranciers aantrekkelijker te maken om vaste contracten aan te bieden. Als consumenten hun vaste contract vóór het einde van de looptijd opzeggen, moeten zij een opzegvergoeding betalen die gelijk is aan het bedrag van het verlies dat de energieleverancier hierdoor lijdt. Omdat een vast contract met deze nieuwe regels ook echt een vast contract is, roept de ACM consumenten en andere kleinverbruikers op extra goed op te letten bij het afsluiten van een vast contract. Consumenten die een nieuw contract willen afsluiten, moeten het beschikbare aanbod zelf ook altijd goed vergelijken en nooit zomaar akkoord gaan met een ongevraagde aanbieding, bijvoorbeeld via de telefoon.

Monitor Klantbeleving
Tegelijkertijd met de update van de Monitor Consumentenmarkt Energie heeft de ACM ook een Monitor Klantbeleving gepresenteerd met resultaten van consumentenonderzoek dat de toezichthouder sinds 2018 laat uitvoeren.

Daaruit blijkt dat consumenten minder tevreden zijn over de dienstverlening door hun leverancier: van 77 procent tevreden klant vorig jaar naar 72 procent nu. Consumenten zijn vooral ontevreden over de prijs die ze moeten betalen. Waar vorig jaar 78 procent van hen de prijs als (zeer) hoog ervoer, is dat nu 84 procent.

Minder klachten
Consumenten hebben daarnaast minder klachten over de manier waarop zij door hun eigen leverancier geïnformeerd worden over de prijs die ze moeten betalen voor gas en elektriciteit. Het aantal consumenten dat de prijsinformatie eenvoudig vindt weergegeven, steeg van 36 naar 46 procent. Omdat energieleveranciers allemaal op hun eigen manier de kostenopbouw weergeven, vinden consumenten het wel moeilijk om de tarieven van energieleveranciers onderling te vergelijken. Van de onderzochte consumenten heeft 36 procent hier moeite mee.

Prijsplafond
De ACM benadrukt tot slot dat leveranciers en vergelijkingssites die nog nieuwe contracten voor gas en elektriciteit met tarieven boven het prijsplafond aanbieden, transparant moeten zijn over het effect van het einde van het prijsplafond op 1 januari 2024. De ACM heeft in mei gecontroleerd of vergelijkingssites hieraan voldoen. Vergelijkingssites die hier niet duidelijk over waren, zijn hierop aangesproken en hebben dit op hun website verduidelijkt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten