
Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de tarieven voor de levering van elektriciteit en gas van de 3 bedrijven.
0 tot 5 procent
Uit het onderzoek blijkt dat de winst op de tarieven niet hoger is dan in eerdere jaren. In 2022 lag de genormaliseerde nettowinst – de winst die gemaakt wordt bij de levering van energie – 0 tot 5 procent bedroeg.
ENGIE-bedrijfsonderdeel UnitedConsumers maakte in 2022 meer winst door een afwijkende strategie die het ene jaar meer en het andere jaar minder winst oplevert. De ACM vindt de tarieven van UnitedConsumers niet onredelijk omdat deze in 2022 wel concurrerend waren met tarieven van andere leveranciers.
Nog steeds hoge prijzen
De ACM constateert dat consumenten nog steeds hoge prijzen voor gas en elektriciteit betalen doordat energieleveranciers veel geld kwijt zijn voor de inkoop van gas en elektriciteit. Bovenop deze inkoopkosten moeten leveranciers ook meer geld betalen om zich te verzekeren tegen risico’s op de onstuimige energiemarkt. Eerder deed de ACM onderzoek naar de tarieven van Eneco, Essent en Vattenfall en concludeerde dat deze niet onredelijk waren.
‘Het vermoeden dat veel mensen hadden dat energieleveranciers de hoge prijzen zouden misbruiken om hun winsten op te schroeven, is onjuist gebleken’, stelt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep. ‘Uit ons onderzoek bij de zes grootste energieleveranciers blijkt, dat zij na aftrek van alle kosten geen abnormale winsten maken op de levering van energie aan consumenten. Nu de groothandelsprijzen voor energie verder dalen, verwachten we wel dat de tarieven van leveranciers ook verder naar beneden gaan, en niet blijven hangen op het prijsplafond. Dit houden wij scherp in de gaten.’
Tariefwijzigingen
Met de onderzoeken naar de 6 grote energieleveranciers stelt de ACM meer dan driekwart van de markt diepgaand en op locatie onderzocht te hebben. De toezichthouder ziet momenteel geen aanleiding voor nieuwe onderzoeken. De intensivering van het toezicht op energieleveranciers richt de ACM vanaf nu vooral op de reguliere tariefwijzigingen, die alle bedrijven verplicht zijn om aan de toezichthouder door te geven. De ACM kijkt met name naar de prijsvorming boven en rond het prijsplafond en naar leveranciers die met hun tarief net boven het prijsplafond zitten, maar klanten wel een welkomstbonus uitkeren. Opvallende tariefwijzigingen zal de ACM vervolgens onderzoeken.
12 procent gedaald
In de afgelopen periode zijn de tarieven van nieuwe variabele contracten voor levering van gas en elektriciteit met 12 procent gedaald. 20 energieleveranciers zitten met hun tarieven inmiddels onder het prijsplafond. Omdat er flinke verschillen zijn tussen contracten is er volgens de ACM voor consumenten echt iets te kiezen en kan het lonen om een nieuw contract af te sluiten. Dat kan bij de huidige of bij een andere leverancier.
Uit de Monitor blijkt dat het aantal leveranciers dat vaste contracten aanbiedt licht is gestegen en dat er ook weer meer consumenten kiezen voor een vast contract. Het aantal huishoudens met een dynamisch contract (waarbij de energieprijzen per dag of per uur kunnen verschillen) groeit sterk (een toename van 20 procent in de maand maart).
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.