logo
wvhj2023
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
22 februari 2023

Stedin: 18 procent meer klachten over uitvallen omvormers zonnepanelen

Stedin heeft 18 procent meer klachten ontvangen van consumenten met zonnepanelen bij wie door spanningsklachten de omvormer uitvalt. Het aantal meldingen van zonnepaneelbezitters steeg in 2022 van 1.279 naar 1.510.

Consumenten met afschakelende omvormers kunnen een melding doen bij Stedin als er door een installateur is vastgesteld dat in de huisinstallatie geen problemen aanwezig zijn. De netbeheerder zal vervolgens onderzoeken hoe het probleem te verhelpen is, bijvoorbeeld door een aanpassing in het lokale transformatorhuisje. Werkt dat niet, dan moet de netbeheerder elektriciteitskabels vervangen of een geheel nieuw transformatorhuis plaatsen.

Werkelijke aantal problemen fors hoger
Doordat de Autoriteit Persoonsgegevens vorig jaar de Gedragscode Slim Netbeheer definitief goedkeurde, zijn netbeheerders in staat om de spanning op het laagspanningsnet te monitoren. Die neemt bijvoorbeeld toe bij een groot aantal zonnepanelen in een wijk, waardoor teruglevering aan het stroomnet door consumenten kan worden onderbroken. Zulke wijken komen er steeds meer, zeker met de wetenschap dat afgelopen kalenderjaar 107.264 consumenten in de provincies Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland samen 484 megawattpiek aan nieuwe zonnepanelen lieten installeren op het stroomnet van Stedin.

‘Na een succesvolle pilot waarbij data van de slimme meter gebruikt zijn om vast te stellen of de spanning te hoog of te laag is, voeren we deze nu uit in ruim 90 procent van het werkgebied’, meldt Stedin. ‘We hebben geleerd dat het werkelijke aantal spanningsproblemen fors hoger is dan het aantal klachten dat binnenkomt bij Stedin.’

30 clusters geïdentificeerd
De netbeheerder heeft 30 clusters geïdentificeerd van laagspanningsnetten – veelal in buitengebieden en  dorpen – waar de spanning niet altijd op orde is. Deze clusters worden nu proactief aangepakt. ‘Dat houdt in dat we de lokale spanningsproblemen verhelpen zonder dat hier een klantmelding of klacht aan voorafging’, aldus Stedin. ‘Wanneer we andere werkzaamheden in het laagspanningsnet plannen, gebruiken we steeds vaker de inzichten uit de slimme meter om te controleren of extra netverbeteringen nodig zijn.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten