‘We zijn heel blij met deze samenwerking’, stelt Peter Paul Weeda, chief executive officer van GroenLeven. ‘Met zonnecarports hebben we al ervaring, denk bijvoorbeeld aan de carports bij ziekenhuis Nij Smellinghe of bij het TT Circuit in Assen, maar met deze samenwerking kunnen we de uitrol van zonnecarports verder versnellen.’
Grote behoefte
‘We zien dat er een grote behoefte is in de markt’, vervolgt Weeda. ‘Enerzijds door de oplopende energiekosten en de behoefte om energieonafhankelijk te worden, anderzijds doordat zonnepanelen op het dak soms een uitdaging zijn vanwege draagkracht of verzekering. Zonnecarports zijn daarom een essentieel onderdeel van de groene transitie in de gebouwde omgeving en de mobiliteit.’
‘De markt voor constructies met geïntegreerde zonnepanelen groeit sneller dan wij in de oude vorm hadden kunnen bijbenen’, vult Erik Morren aan. ‘Met GroenLeven hebben we meer slagkracht om projecten te kunnen realiseren. Ook grootschalige projecten zijn hierdoor beter mogelijk. De gezamenlijke kennis opent ook deuren tot andere projecten. Binnenkort worden de eerste projecten onder de vlag van GroenLeven gerealiseerd en er zullen er zeker vele volgen.’
Tot duizenden parkeerplaatsen
GroenLeven stelt dat de zonnecarports naar wens worden kunnen opgeleverd, ook in combinatie met laadpunten voor elektrische auto’s. Ze zijn geschikt voor 25 tot duizenden parkeerplaatsen.
De uitrol van grootschalige zonnecarports in Nederland is volgens het bedrijf essentieel, omdat Nederland een klein land is waar de ruimte schaars is. Tegelijkertijd beschikt Nederland over zo’n 16 miljoen parkeerplaatsen. Door deze te voorzien van zonnepanelen wordt er geen extra ruimte gebruikt voor de opwek van duurzame energie. Zonnecarports bieden daarnaast een oplossing voor de transitie naar elektrisch vervoer doordat ze direct laden mogelijk maken en daarmee ook nog eens het elektriciteitsnet kunnen ontlasten.