Solar Magazine - ACM: energiebedrijven moeten consument duidelijker informeren over effect btw-verlaging
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
ACM: energiebedrijven moeten consument duidelijker informeren over effect btw-verlaging
© Jarretera | Dreamstime.com

ACM: energiebedrijven moeten consument duidelijker informeren over effect btw-verlaging

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst energieleveranciers op hun verplichting om afnemers goed, duidelijk en transparant te informeren over de manier waarop zij de tijdelijke verlaging van de btw doorberekenen

De btw op aardgas, elektriciteit en stadsverwarming is tussen 1 juli en 31 december 2022 tijdelijk verlaagd van 21 naar 9 procent om consumenten tegemoet te komen in de gestegen energiekosten.

Maandbedrag
De ACM stelt het belangrijk te vinden dat consumenten duidelijk kunnen zien wat het effect is van deze belastingverlaging. Energieleveranciers moeten hun klanten duidelijk uitleggen hoe ze de btw-verlaging verrekenen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, licht toe: ‘Het moet voor consumenten duidelijk zijn wat die btw-verlaging betekent voor hun portemonnee. Consumenten moeten de btw-verlaging daarom duidelijk terugzien, bijvoorbeeld in een verlaging van hun maandbedrag.’

Vergelijken
De ACM wijst leveranciers er ook op dat zij de btw-verlaging niet moeten gebruiken voor het doen van tijdelijke ‘stuntaanbiedingen’. De btw op aardgas, elektriciteit en stadsverwarming is 21 procent en wordt (vooralsnog) voor een periode van 6 maanden verlaagd. Omdat consumenten over het algemeen langer dan 6 maanden klant zijn bij een leverancier, roept de ACM leveranciers op met 21 procent btw te blijven rekenen als zij een consument een aanbod voor een (nieuw) energiecontract doen. De ACM benadrukt dat dit ook belangrijk is omdat consumenten een aanbod van een leverancier moeten kunnen vergelijken met dat van andere aanbieders.

Energieleveranciers hebben altijd al de plicht om consumenten goed te informeren over hun tarieven. Ook moeten leveranciers duidelijke rekeningen sturen, zodat consumenten weten waar ze voor moeten betalen en de rekening ook kunnen controleren. De ACM heeft energieleveranciers er in april 2022 al per brief op gewezen dat zij ook duidelijk moeten zijn over de manier waarop zij de btw-verlaging doorberekenen aan klanten.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Juni 2022

Gerrit Hiemstra: ‘Energiesector en meteorologen moeten meer samenwerken’ Groothandels: tekort aan omvormers voor zonnepanelen houdt nog heel 2022 aan Jikke Biermasz: ‘Het Europese importheffingendossier voor zonnepanelen...
Vacatures
SolarToday zoekt:

Logistiek expert

32-40 uur - Hendrik Figeeweg 1R, 2013BJ Haarlem
BayWa r.e. Solar Systems S.à r.l. zoekt:

Technical Sales of Technisch Commercieel Medewerker Binnendienst

Fulltime (40 uur) - Bijsterhuizen 1160 D, 6546 AS Nijmegen
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!