Solar Magazine - ‘Verhoging transporttarieven TenneT frustreert uitrol batterijen’
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
‘Verhoging transporttarieven TenneT frustreert uitrol batterijen’
© TenneT

‘Verhoging transporttarieven TenneT frustreert uitrol batterijen’

De verhoging van de transporttarieven op het stroomnet frustreert de uitrol van batterijen. Dat stelt Energy Storage NL nadat TenneT heeft aangekondigd de transporttarieven in 2030 met 90 procent te willen verhogen.

Afhankelijk van hun aansluiting op het extrahoogspanningsnet (EHS) of hoogspanningsnet (HS) moesten klanten met een grootverbruikersaansluiting dit jaar voor elektriciteit al 9 of 15 procent meer betalen. Hoogspanningsnetbeheerder TenneT heeft echter aangekondigd de tarieven voor 2030 met respectievelijk 90 procent voor het extrahoogspanningsnet en 49 procent voor het hoogspanningsnet te willen verhogen. In 2024 zullen de tarieven nog eens verder stijgen met circa 75 en 57 procent.

Versnelde uitzondering
Energy Storage NL, de branchevereniging voor de Nederlandse energieopslagsector, stelt dat deze verhoging de businesscase van batterijen frustreert en de realisatie van de benodigde CO2-vrije flexibiliteit tegenhoudt. De brancheorganisatie pleit daarom voor een versnelde uitzondering voor batterijen in de systematiek van transporttarieven.

Een transporttarief wordt betaald vanwege de aanleg en het gebruik van het elektriciteitsnet. Het tarief onderscheidt 2 doelgroepen, namelijk ‘producenten’ en ‘verbruikers’ van elektriciteit. Vanuit historisch ontstaan zijn producenten vrijgesteld van transporttarieven en betalen verbruikers de volledige rekening. Door de huidige systematiek worden batterijen momenteel gezien als verbruikers van elektriciteit als zij worden geladen. De toekomstige kosten worden in de miljoenen geschat, waarbij batterijen volgens Energy Storage NL meer aan transportkosten zullen betalen dan de zwaarste vervuilers.

85 procent kosten
De Autoriteit Consument & Markt startte daarom vorig jaar al een onderzoek om te bekijken of het nodig en mogelijk is de structuur van de transporttarieven aan te passen zodat het aantrekkelijker wordt in energieopslag te investeren.

Nu de transporttarieven door kostenstijgingen vooralsnog verder worden verhoogd, zullen de operationele jaarlijkse kosten voor batterijen volgens Energy Storage NL enorm toenemen. De transportkosten zouden in sommige businesscases al meer dan 85 procent van de operationele kosten bedragen.

Concreet voorstel
Concreet stelt de organisatie voor dat er géén transporttarief wordt betaald voor batterijen indien zij met hun acties het elektriciteitsnet niet in de weg zitten. De branchevereniging wijst daarbij ook naar andere landen zoals Duitsland, België en Engeland, waar vrijstellingen op de transporttarieven voor batterijen al zijn ingevoerd. Op dit moment is er daarom geen sprake van een internationaal gelijk speelveld voor batterijen.

Deel dit bericht

Dit is een artikel van

Nu in Solar Magazine

Juni 2022

Gerrit Hiemstra: ‘Energiesector en meteorologen moeten meer samenwerken’ Groothandels: tekort aan omvormers voor zonnepanelen houdt nog heel 2022 aan Jikke Biermasz: ‘Het Europese importheffingendossier voor zonnepanelen...
Vacatures
Green Energy Storage zoekt:

Projectleider Ontwikkeling

Fulltime (40 uur) - Ceresstraat 1, 4811 CA Breda
BayWa r.e. Solar Systems S.à r.l. zoekt:

Sales Representative voor Nederland

Fulltime (40 uur) - Bijsterhuizen 1160 D, 6546 AS Nijmegen
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!