Solar Magazine - Congestie in havens China: transportkosten gaan mogelijk weer stijgen
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Congestie in havens China: transportkosten gaan mogelijk weer stijgen
© Foo Piow Loong | Dreamstime.com

Congestie in havens China: transportkosten gaan mogelijk weer stijgen

De kosten voor het transport van containers met onder meer zonnepanelen uit China naar Rotterdam gaan in de komende weken mogelijk weer stijgen door coronauitbraken in China. De congestie in havens neemt snel toe.

China ervaart de grootste piek in coronabesmettingen sinds begin 2020. De Chinese miljoenenstad Shenzhen ging afgelopen week in lockdown en testte miljoenen inwoners na een snelgroeiende uitbraak van de omikronvariant van het coronavirus. De Chinese president Xi Jinping overweegt de coronamaatregelen echter te versoepelen.

Ontwrichtende impact
Terwijl de belangrijkste havens van China openbleven en schepen bleven aanmeren, namen de files in de Chinese havens afgelopen week in rap tempo toe. Rederijen meldden al snel te vrezen voor oplopende levertijden, hogere transportkosten en een mogelijk tekort aan vrachtwagens.

Het laden van containers in de haven van Yantian bij Shenzhen – de op 3 na grootste containerterminal ter wereld – nam afgelopen week massaal af, omdat havenarbeiders, vrachtwagenchauffeurs en fabrieksarbeiders thuisbleven. Een sluiting van een week van diezelfde haven zorgde vorig jaar al voor wereldwijde problemen. Marktanalisten vrezen dat de huidige problemen opnieuw een ontwrichtende impact zullen hebben op de supply chain, en de transportcrisis zullen verlengen. Tientallen schepen liggen namelijk te wachten voor de haven om aan te meren.

Tekort aan chauffeurs
Hoewel marktanalisten zeggen dat Chinese havens nu beter bestand zijn tegen personeelstekorten en transportonderbrekingen, blijft de angst bestaan ​​dat de haven van Yantian mogelijk moet sluiten als de besmettingen en beperkingen zich verspreiden.

Zelfs als de terminals in de haven openblijven, betekent het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs en magazijnmedewerkers dat er vertragingen zullen optreden bij het vullen van de containers en het transporteren van de containers naar de haven.

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2023

De Marktgids Zonne-energie 2023 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Zakelijke verkopen mogen niet opnieuw achterblijven, Vlaamse en Nederlandse zonne-energiesector verwachten...
Vacatures
VDH Solar zoekt:

Accountmanager binnendienst

32-40 uur - Hazerswoude-Dorp, 2391 PV, 4
SolarNRG zoekt:

Werkvoorbereider Particulier

Fulltime (40 uur) - Poeldijk
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!