logo
wvhj2023
© Fluvius
© Fluvius
4 januari 2022

Energiebedrijf Watz kan niet meer leveren, VREG wijst netbeheerder Fluvius aan als noodleverancier

Energiebedrijf Watz heeft bij de rechtbank een aanvraag ingediend voor tijdelijke bescherming tegen schuldeisers. De Vlaamse energieregulator VREG heeft daarom netbeheerder Fluvius als noodleverancier aangewezen.

Fluvius heeft bovendien de mogelijkheid gekregen om Watz de toegang tot de Vlaamse distributienetten voor gas en elektriciteit te ontzeggen, omdat het energiebedrijf zijn contractuele verplichtingen ten aanzien van de Vlaamse energiemarkt niet langer nakomt.

Reorganisatie
Watz is een procedure gestart voor een gerechtelijke reorganisatie. Zo’n procedure leidt volgens het Vlaamse Energiedecreet als vanzelf tot de opstart van de noodleveranciersregeling.

De bijna 22.000 elektriciteitsklanten en 12.000 gasklanten van Watz komen niet in de kou te zitten. Fluvius is sinds eind december automatisch hun noodleverancier, zodat ze op zoek kunnen gaan naar een nieuwe commerciële leverancier.

Tijdelijke noodoplossing
De rol van noodleverancier is echter een tijdelijke oplossing, waarbij Fluvius het energieverbruik van de betrokken klanten factureert tot ze een nieuw contract hebben afgesloten bij een andere commerciële leverancier. De tarieven die Fluvius hiervoor hanteert, liggen hoger dan de tarieven op de commerciële markt. Dit komt omdat Fluvius plots een groot aantal klanten van energie moet helpen voorzien, en dat de marktprijzen uitzonderlijk hoog zijn. Het is ook de bedoeling dat klanten zo snel mogelijk opnieuw voor een interessanter contract bij een commerciële leverancier kiezen.

Omdat Fluvius voor maximaal 60 dagen als noodleverancier mag optreden, adviseert de netbeheerder de klanten van Watz om zo snel mogelijk een nieuwe leverancier te kiezen. Wie voor 21 januari een nieuw contract sluit, kan zijn nieuwe commerciële leverancier vragen om de startdatum van het nieuwe contract op 21 december vast te leggen. Als die leverancier daarmee instemt, volgt er geen energiefactuur van de noodleverancier.

Open brief
In een open brief benadrukt Gert Haubrechts, chief executive officer van Watz, dat zijn bedrijf niet failliet is. ‘Klanten zijn hun voorschot niet kwijt. Alle eindafrekeningen zullen gewoon opgemaakt en vereffend worden, zoals we altijd al gedaan hebben.’

‘De stijgende energieprijzen zorgen ervoor dat wij gigantische bedragen moeten voorschieten die wij pas later recupereren via onze eindafrekeningen’, licht Haubrechts toe over de reden waarom zijn bedrijf in problemen is gekomen. ‘Voor de consument zeer zeker onaangenaam, maar voor ons bedreigend om te overleven. Bovendien zijn er vorig jaar heel wat gezinnen op een sociaal tarief terechtgekomen. We begrijpen dat en dragen graag ons steentje bij. De klant kan genieten van een gunstiger tarief, maar wij moeten het verschil tussen het sociaal tarief en de marktprijs voorschieten. Dat gaat over enkele miljoenen die wij pas van de overheid recupereren in november 2022. Terwijl de energie allang uitgeleverd is… en dus ook betaald door ons. Waar een grote speler – die veel marge neemt – een reserve heeft staan om de enorme energieprijzen voor te schieten of beroep kan doen op buitenlands kapitaal, heeft Watz dit niet. Wij hebben steeds onze marge zo laag mogelijk gehouden om onze klanten een zo laag mogelijk tarief te kunnen aanbieden.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten