‘In 2018 hebben we de Vlaamse Energieleverancier opgericht om groene stroom en gas aan voordelige energietarieven te leveren in Vlaanderen’, vertelt Lenaerts. ‘Daarbij kozen we resoluut voor een lagekostenstrategie om die belofte te kunnen waarmaken. Als een van de uitdagers op de Vlaamse energiemarkt, hebben we tijdens de afgelopen jaren meer dan 100.000 klanten voordelige en faire energietarieven kunnen aanbieden. De extreme energieprijzen die we nu meemaken, waren niet te voorzien. De uitdagingen om de wintermaanden te overbruggen, zijn daardoor helaas te groot geworden voor de Vlaamse Energieleverancier. We hebben daarom de erg moeilijke beslissing moeten nemen om onze activiteiten stop te zetten en de boeken neer te leggen.’
Overstappen
Tijdens de afgelopen weken heeft het energiebedrijf uitgebreid overleg gevoerd met de Vlaamse energieregulator VREG, netbeheerder Fluvius en de private sector om het huidige scenario te vermijden, maar dat is uiteindelijk niet gelukt.
De levering van gas en stroom aan bestaande klanten wordt automatisch overgedragen naar netbeheerder Fluvius, die optreedt als noodleverancier. Dit is een tijdelijke oplossing en de circa 70.000 huidige klanten wordt gevraagd om een overstap te maken naar een andere energieleverancier in Vlaanderen.
Ongekend financieel risico
De Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (FEBEG) stelt in een reactie op het faillissement dat de hoge prijzen een ongekend financieel risico creëren voor energieleveranciers. Algemeen directeur Marc Van den Bosch: ‘De stijgende prijzen op de groothandelsmarkten voor gas en elektriciteit hebben ernstige gevolgen voor burgers, bedrijven, maar ook voor de energieleveranciers in België en Europa. Intussen heeft deze prijsverhoging geleid tot ongeveer 25 faillissementen van leveranciers in het Verenigd Koninkrijk (met 3 miljoen getroffen klanten), 4 in Nederland, maar helaas ook tot een tweede faillissement op de Belgische markt. Hoge prijzen leiden tot verliezen voor leveranciers die hun klantenportefeuilles moeten optimaliseren door zich in te dekken op een oververhitte groothandelsmarkt. Hierdoor komt hun kasstroom onder grote druk te staan en ontstaan aanzienlijke liquiditeitsproblemen.’
‘Het is belangrijk dat de klanten van energiebedrijven beleverd worden’, vervolgt Van den Bosch. ‘Zij zitten niet zonder stroom. In deze moeilijke financiële context voor de leveranciers is het ook belangrijk te voorkomen dat de huidige situatie andere leveranciers in de problemen brengt. Het gaat om de duurzaamheid van een concurrerend en innovatief commerciële sector die in staat is zijn klanten te ondersteunen en te begeleiden bij de energietransitie.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.