logo
wvhj2023
© Jaap van den Elzen
© Jaap van den Elzen
14 december 2021

Jaap van den Elzen: ‘Ik ben allereerst een creatief denker, lichttechnologie komt op de tweede plaats’

Jaap van den Elzen heeft een breed scala aan lichtkunstwerken en -installaties op zijn naam staan. Zijn opdrachtgevers zijn onder andere overheden, bedrijven, musea en organisatoren van (licht)evenementen.

In zijn werk schetst hij met ruimte, tijd en licht. Context staat daarbij altijd centraal. Hij vertelt een verhaal, bij voorkeur groots en meeslepend, maar met de wetenschap dat de grootste impact in verfijning en subtiliteit schuilt. ‘Licht is mijn materiaal, maar het staat in dienst van mijn ideeën.’

Jaap van den Elzen studeerde af aan de Design Academy Eindhoven zonder ooit met licht gewerkt te hebben. Hij zag het niet als materiaal, hooguit in de vorm van het indraaien van een lampje om het ontwerp van een meubel of ruimte wat meer cachet te geven. Zijn wereld veranderde echter bij de eerste editie van lichtfestival GLOW, in 2006. Een kennis vroeg hem een project te doen op de Demer, in het centrum van Eindhoven. Philips was toen al sponsor en er lagen ergens nog wat oude Gobo-projectielampen te verstoffen.

De kick
‘Ze waren voorhanden, dus heb ik ze gebruikt en een installatie gebouwd’, vertelt Van den Elzen. ‘De Demer is een van de belangrijke winkelstraten in Eindhoven. Ik zorgde dat de lampen in de omgeving zoveel mogelijk werden uitgezet, en projecteerde bejubelende teksten op het langslopende publiek. Daarmee eerde ik de mens – zette die letterlijk in de schijnwerpers, en dus niet de producten in al die etalages. De kick was enorm, en dan heb ik het allereerst over het effect dat ik ermee bereikte. GLOW trok destijds nog maar 50.000 mensen. Maar dat zijn er ook veel en het was prachtig om te zien wat het met hen deed; hoe je met licht hun belevingswereld kon veranderen. Op dat moment ging het licht ook letterlijk aan bij mij.’

Beweging en kleur
Toen Van den Elzen viel voor licht als designtool, was led nog geen mainstream lichtbron. Over de tijd werd dat wel anders, zowel wat betreft kwaliteit als aansturing. Hij maakt daar dankbaar gebruik van, maar een grote interesse in de technologie heeft hij niet. ‘Ik ben allereerst een creatief denker. Het draait bij mij om concepten en het scheppen van beelden. Dat staat voorop. Daarna komt het technische proces pas op gang. Dat staat dus in dienst van het idee. Ik wil vooral het gesprek aangaan met de toeschouwers van mijn werken, en zaken bij hen losmaken - verwondering, verstilling, verbijstering...’

Lees het volledige artikel hier in de december 2021-editie van LED Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten