logo
wvhj2023
© Pure Energie
© Pure Energie
14 december 2021

Stroomranking: transparantieregels ontoereikend, energiebedrijven kunnen grijze stroom als groen verkopen

Ondanks de nieuwe transparantieregels is het voor energiebedrijven nog te gemakkelijk om grijze stroom als groen te verkopen. Dat stellen de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE in hun jaarlijkse stroomranking.

De politiek moet volgens de onderzoekers leveranciers gaan verplichten om transparant te zijn over hun stroominkoop. ‘Dit probleem woekert al jaren voort, en ondermijnt het vertrouwen van gebruikers in groene stroom’, aldus de organisaties.

Uitblinkers
De organisaties beoordeelden 41 stroomleveranciers op de duurzaamheid van investeringen, inkoop en de levering van de stroom. De resultaten leiden tot een rapportcijfer voor duurzaamheid. Gemiddeld scoren consumentenleveranciers een 6,6 en zakelijke leveranciers een 4,9.

De uitblinkers scoren een 10. Dat zijn er 5 in de consumentenmarkt (Energie van Ons, om | nieuwe energie, Powerpeers, Pure Energie en Vrijopnaam) en 3 in de zakelijke markt (Energie van Ons, om | nieuwe energie en Pure Energie).

Inkoop hoofdzakelijk grijs
Tussen de geleverde stroom en de ingekochte stroom zit volgens de onderzoekers een groot verschil ten aanzien van de duurzaamheid. Leveranciers op de consumentenmarkt scoren een 8,1 voor levering, maar slechts een 5,8 voor inkoop. Zakelijke leveranciers scoren een 5,9 voor de levering, en een 4,3 voor de inkoop. Dit komt doordat het merendeel van de leveranciers nog steeds vervuilende grijze stroom inkoopt en het voor levering administratief ‘vergroent’ met certificaten in de vorm van Garanties van Oorsprong. Die zijn te koop op de Europese stroommarkt, maar dragen volgens de onderzoekers nauwelijks bij aan het verduurzamen van de Nederlandse stroommarkt: ‘Groene stroom inkopen bij een windmolenpark of zonneveld heeft veel meer invloed op verduurzaming.’

Stroometiket
Sinds januari 2020 moeten energieleveranciers een stroometiket publiceren met informatie over zowel de groene als grijze geleverde stroom. Uit de jaarlijkse controles van het stroometiket van energieleveranciers bleek afgelopen november volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog dat de bedrijven alle de herkomst van grijze stroom juist vermelden.

De onderzoekers van de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE stellen echter dat op het etiket níet staat wat voor stroom zij inkopen. Veel consumenten krijgen dus op papier groene stroom geleverd, terwijl de ingekochte stroom niet duurzaam is opgewekt. De organisaties roepen de minister van Economische Zaken daarom op om leveranciers te verplichten transparant te zijn over de inkoop. ‘Consumenten willen een duurzame keuze maken in deze tijd van klimaatcrisis, maar door een tekortkoming in wetgeving is dat nu heel lastig. Dat moet dus anders. Bovendien kunnen de écht groene leveranciers zich nu onvoldoende onderscheiden van de groenwassende massa’, stellen de organisaties.

Consumenten
De meest duurzame energieleveranciers op de consumentenmarkt zijn zoals gezegd Energie VanOns, om | nieuwe energie, Powerpeers, Pure Energie en Vrijopnaam. Zij krijgen een 10. Deze leveranciers kopen namelijk ook duurzaam in. Van de grote drie, is Eneco het duurzaamst, en krijgt een 9,0. Vattenfall wordt beloond wegens zijn duurzame investeringen met een 7,4, Essent behoort tot de grijze achterblijvers met een 4,0.

Ruim twee derde van de leveranciers scoort een onvoldoende. Ook energiereuzen Eneco (5,5), Vattenfall (6,5) en Essent (2,6) scoren op de zakelijke markt aanzienlijk slechter dan op de consumentenmarkt. De onderzoekers vinden dit ‘in schril contrast met de groene veren waarmee zij pronken bij consumenten’.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten