logo
wvhj2023
© Rosshelen | Dreamstime.com
© Rosshelen | Dreamstime.com
8 december 2021

11 procent Nederlanders met privé parkeerplaats én zonnepanelen heeft elektrische auto

Nederlanders die de beschikking hebben over een eigen parkeerplek en zonnepanelen rijden bovengemiddeld vaak een elektrische auto. 11 procent van deze groep rijdt elektrisch, blijkt uit onderzoek van de ANWB.

In de ‘Elektrisch Rijden Monitor 2021’ presenteert de ANWB de stand van zaken in Nederland omtrent elektrisch rijden.

216.000 volledig elektrische auto’s
Uit het jaarlijkse onderzoek blijkt volgens de ANWB dat de Nederlandse consument zich steeds meer aangetrokken voelt tot de elektrische auto en het aantal mensen dat de overstap naar elektrisch rijden maakt, groeit.  

Het totale aantal volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg van ruim 145.000 in 2020 naar 216.000 in 2021. De afgelopen 5 jaar steeg het aantal Nederlanders met een kortetermijnaankoopintentie van 17 procent in 2017 naar 25 procent dit jaar. Tegelijkertijd constateert de ANWB dat voor de grootste groep Nederlanders elektrisch rijden nog altijd ver weg is.

Zonnepanelen
Nederlanders met een privé parkeerplek zijn volgens de onderzoekers een stap dichter bij elektrisch rijden dan mensen zonder privé parkeerplek. Nederlanders die hun eigen energie opwekken – bijvoorbeeld door middel van zonnepanelen – en een privé parkeerplek hebben, zijn nog een stap dichter bij elektrisch rijden. 11 procent van die groep rijdt dus al elektrisch.

Uit het onderzoek van de ANWB komt verder naar voren dat mensen met een privé parkeerplek vaker hun eigen energie opwekken dan mensen zonder privé parkeerplek, te weten 47 versus 30 procent.

Goedkopere stroom
Juist mensen met eigen oprit of parkeerplek vinden elektrisch rijden een interessante optie; te weten 41 procent. Zij hebben minder last van een beperkte openbare laadinfrastructuur en kunnen thuis goedkoper laden. Beschikken zij daarnaast ook over eigen zonnepanelen, dan wordt de overstap naar een elektrische auto nog aantrekkelijker omdat zij dan met eigen stroom kunnen opladen.

De prijs per kilometer op basis van 4 jaar gebruik en gemiddeld 15.000 kilometer per jaar ligt door deze goedkopere stroom bij thuis laden onder het kilometertarief van een vergelijkbare benzineauto.

Occasionkopers
Desondanks blijft de hoge aanschafwaarde van een elektrische auto de hoogste barrière voor veel Nederlanders. Voor de grote groep occasionkopers – 55 procent – lijkt elektrisch rijden nog te vroeg. Het aanbod tweedehands elektrische auto’s is volgens de onderzoekers nog laag en bovendien zijn de beschikbare auto’s nog te duur.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten