
Met het integreren van duurzaamheid in het curriculum – of studenten nu rechten, wiskunde of microbiologie studeren – zet de Radboud Universiteit nu een grote stap in de missie om als universiteit een significante impact te maken op de toekomst. Een koers die is ingeslagen met de lancering van de strategie ‘A Significant Impact’ in 2019.
Influencer
Vandaag, een week voor Black Friday, vraagt de Radboud Universiteit extra breed aandacht voor de rol van onderwijs en onderzoek in de klimaatcrisis. Collegevoorzitter Daniël Wigboldus van de Radboud Universiteit: ‘De klimaatcrisis is een complex, wereldwijd probleem. Daarom hebben we de keuze gemaakt om alle studenten vanuit hun eigen discipline na te laten denken over dit probleem. Alle kennis en onderzoek draagt bij aan de oplossing en beter zicht op problemen. We hopen dat veel andere universiteiten en hogescholen wereldwijd dit ook gaan doen om zo echt verschil te maken. De Radboud Universiteit wil van betekenis zijn voor de maatschappij. Bijna 25.000 studenten volgen er een opleiding en vele zullen straks verantwoordelijke posities bekleden in de maatschappij.’
De toekomst van studenten én van de planeet heeft men (deels) zelf in handen. Studenten, docenten en onderzoekers gaan daarom met elkaar hun creativiteit en kritische denkkracht inzetten om de gevolgen van de klimaatcrisis aan te pakken. Iedereen kan volgens de universiteit een bijdrage leveren aan verbetering en zo een ‘influencer’ zijn.
Landelijke campagne
De Radboud Universiteit start dan ook een landelijke campagne (verwijst naar een andere website) om (jonge) mensen aan te sporen om na te denken over hun consumptiegedrag en hoe zij via onderwijs en onderzoek invloed kunnen hebben op de toekomst. Daarvoor is de onderstaande film van 1 minuut gemaakt die op televisiezenders en online te zien zal zijn.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.