logo
wvhj2023
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
© Fokke Baarssen | Dreamstime.com
3 november 2021

12 brancheorganisaties pleiten voor één veiligheidssysteem in de bouw

Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Metaalunie, MKB-Infra, NVAF, OnderhoudNL, TLN, VERAS, VHG, VVT, AFNL en Cumela willen dat alle losse veiligheidsinitiatieven in de bouw worden gecombineerd tot één systeem.

Techniek Nederland meldt dat de 12 organisaties bezwaar hebben tegen de eenzijdige invoering van de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) die een aantal grote aannemers en aanbestedende diensten zoals Rijkswaterstaat en ProRail hebben afgesproken.

Bouwplaats
Binnen deze code zijn afspraken gemaakt over veiligheidsmaatregelen die op een bouwplaats genomen moeten worden. Daarbij wordt elke keer een nieuwe afspraak toegevoegd.

De organisaties hebben nu vooral grote problemen met de implementatie van de onderdelen Veiligheid in Aanbestedingen (ViA) en de Veiligheidsladder; de Safety Culture Ladder (SCL). De organisaties zien vooral dat er, vaak onnodig, steeds meer veiligheidsinitiatieven bij komen. Ze zien dit geheel als een zware en onnodige extra administratieve en financiële last. Vooral omdat bedrijven doorgaans al een veiligheidssysteem zoals VCA* of VCA** hebben en/of meewerken aan sectorspecifieke veiligheidsinitiatieven.

VCA voor verbetering vatbaar
De sectoren erkennen dat ook VCA-certificering voor verbetering vatbaar is, maar vinden dat het beter is om dit systeem aan te passen. Daarvoor is binnen het bestuur van VCA-schemabeheerder SSVV al een werkgroep ‘modernisering VCA’ in het leven geroepen. Als het aan de 12 branches ligt, wordt dan ook direct onderzocht hoe alle veiligheidsinitiatieven te bundelen om te komen tot een breedgedragen systeem.

Eerder hebben de gezamenlijke branches de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) al om uitstel van de implementatie van de Veiligheidsladder gevraagd in verband met beperkte auditcapaciteit. Dit is door de organisatie van de GCVB afgewezen, omdat zij de beperkte auditcapaciteit door gefaseerde invoering als een beheersbaar risico beoordelen en daarom houden ze vast aan implementatie per 1 januari 2022. De branches stellen nu dit standpunt niet te delen en (extra) kosten en conflicten te voorzien bij naleving en handhaving in toekomstige aanbestedingen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten