Het zonne-energiebedrijf heeft de zogeheten koolstofintensiteit van stroom in Nederland berekend. De momenten met veel stroom uit hernieuwbare bronnen zijn volgens de berekening vaak aan het begin van de middag, terwijl er ’s avonds rond 19 uur juist relatief veel CO2 in de stroom zit.
Meest groene uren
Tijdens de meest ‘groene’ uren gaat elke opgewekte kilowattuur stroom met gemiddeld 162,4 gram CO2 gepaard. Op de meest vervuilende momenten is dit 270,9 gram. Een verschil van ruim 108 gram dus. Voor de doorsnee elektrische rijder – die 13.500 kilometer per jaar rijdt met een verbruik van 19,2 kilowattuur per kilometer – komt dit neer op een verschil van 281 kilo CO2-uitstoot per jaar.
Volledig CO2-neutraal onmogelijk
‘Door een blik op het weerbericht te werpen, kan de elektrische rijder dus inschatten wanneer hij/zij het meest duurzaam kan laden’, aldus Zonneplan. ‘De enige manier om daadwerkelijk CO2-vrij te rijden, is echter door de auto uitsluitend met zelfopgewekte zonnestroom op te laden. Daarvoor is wel een flink aantal zonnepanelen nodig en in de herfst en winter is het per definitie onhaalbaar. Op het moment dat er thuisaccu’s beschikbaar zijn, is het wel mogelijk om deze op de minst CO2-rijke momenten van de dag op te laden, om die stroom dan weer ‘s avonds te gebruiken. In de regel is het CO2-gehalte rond 13 en 14 uur ’s middags het laagst.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.