logo
wvhj2023
hero-image
25 oktober 2021

Nieuw Battery Competence Center moet kennis over batterijen in Nederland gaan verhogen

DAF Trucks, VDL, Damen Shipyards, ELEO Technologies, TNO, TU Eindhoven, Brainport Development, RAI Automotive Industry NL en Netherlands Maritime Technology lanceren het Battery Competence Center.

Via het nieuwe innovatieprogramma willen de samenwerkende partijen kennis en competenties opbouwen op het vlak van batterijtechnologie en de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie versterken.

Assembleren in Nederland
DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards zetten vol in op het elektrificeren van hun voertuigen en vaartuigen. Door krachten te bundelen met kennisinstellingen en veelbelovende start-ups op het gebied van batterijtechnologie en -productieprocessen, wil het Battery Competence Center batterijpakketten in Nederland gaan assembleren en daarmee de economische kansen voor Nederlandse original equipment manufacturers (oem’s) en start-ups vergroten.

Batterijpakketten
Het Battery Competence Center is een samenwerkingsverband waarin kennis wordt gebundeld om te werken aan de ontwikkeling van batterijpakketten voor bussen, trucks en schepen. De partners in het Battery Competence Center bundelen hun kennis met als doel batterijpakketten zo te ontwikkelen en te produceren dat het voer- of vaartuig beter én concurrerender wordt. Ook trekken de partijen samen op om de inkoopkracht van de bedrijven te vergroten. Hierdoor wordt Nederland minder afhankelijk van buitenlandse leveranciers.

Het consortium bestaat naast DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards uit start-up ELEO Technologies, de kennisinstellingen TNO en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de economische ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development en brancheverenigingen RAI Automotive Industry NL en Netherlands Maritime Technology (NMT).

Prototypen ontwikkelen
In het eerste project van het Battery Competence Center werken de partijen samen om prototypen van batterijpakketten te ontwikkelen die door de deelnemende partijen in hun voer- en vaartuigen gebruikt kunnen worden. Zo gaat VDL Groep de opgebouwde kennis inzetten om batterijpakketten voor VDL-voertuigen te produceren. Het bedrijf heeft de ambitie om een demo-productielijn op te bouwen waar batterijpakketten van de band rollen. ‘VDL maakt nu voor zijn elektrische voertuigen gebruik van batterijpakketten die worden aangeleverd door partners uit Azië’, vertelt specialist e-mobiliteit Menno Kleingeld van VDL Groep. ‘Om meer flexibiliteit te krijgen, is het van groot belang dat assemblage van voertuigspecifieke batterijpakketten in eigen huis plaatsvindt. Hierbij kunnen wij onze kennis op het gebied van geautomatiseerde serieproductielijnen gebruiken, net als onze ervaringen als gebruiker van deze batterijpakketten. In het ideale geval assembleren we naast onze eigen batterijpakketten ook pakketten voor andere bedrijven.’

Vraag neemt toe
DAF Trucks was in 2018 de eerste grote truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt introduceerde en heeft inmiddels al meerdere uitvoeringen in zijn leveringsprogramma. Jos Habets, director Operations en lid van de raad van bestuur: ‘De komende jaren zal de vraag naar geheel of gedeeltelijk elektrische vrachtwagens alleen maar toenemen. Daarnaast gaan de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie buitengewoon snel. Door kennis en ervaring van collega-ondernemingen, kennisinstellingen en start-ups binnen het Battery Competence Center te bundelen, kunnen we onze concurrentiepositie op het gebied van elektrische vrachtwagens verder versterken.’

‘Voor Damen Shipyards is het een unieke kans om kennis vanuit de automotive sector, waar elektrificatie sneller gaat dan in de maritieme sector, toe te passen op de scheepvaart’, aldus director Group’s Research van Damen Shipyards Peter van Terwisga. Start-up ELEO ontwikkelt batterijpakketten voor onder andere industriële voertuigen als graafmachines, heftrucks en tractoren. De pilotproductielijn uit dit project helpt ELEO, volgens founder Jeroen Bleker, om ‘op grote schaal te gaan produceren en ons bedrijf internationaal uit te bouwen’.

Langetermijnstrategie
Het Battery Competence Center wil dat Nederland een belangrijke positie gaat innemen in de Europese batterijketen. Nederland heeft hiervoor al een aantal belangrijke competenties, zoals het ontwikkelen van complexe productieprocessen en machines, maar ook de expertise op het gebied van dunnefilmtechnologie en plasmachemie die nodig zijn om nieuwe-generatiebatterijcellen te ontwikkelen.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten