logo
wvhj2023
© Jorrit Lousenberg
© Jorrit Lousenberg
20 oktober 2021

Zonneauto TU Delft moet zich tijdens WK weg banen door zandstormen en kamelen op de weg

Zandstormen en kamelen op de weg. Het zijn enkele van de uitdagingen die het Vattenfall Solar Team – gevormd door studenten van de TU Delft – met hun zonneauto moeten doorstaan tijdens de Solar Challenge in Marokko.

Het studententeam neemt deel aan de race met de nieuwe zonneauto Nuna11 die afgelopen zomer werd gepresenteerd. De auto bevat meerdere noviteiten. Het is een driewieler met een bijzondere positie van het derde wiel en een schuin geplaatst zonnepaneel.

Revanche in Marokko
De race voor zonneauto’s is voor het team de vervanger van het WK zonneracen in Australië, dat vanwege corona werd afgelast. Vanaf maandag 25 oktober gaat het team in Marokko de strijd aan met andere topteams, met als inzet: het terugveroveren van de titel ‘wereldkampioen zonneracen’.

In 2019 lag het Vattenfall Solar Team als titelverdediger op kop van de race in Australië met de finish in zicht, toen NunaX plotseling vlam vatte en binnen 10 minuten in rook opging. Het Belgische Agoria Solar Team ging er vervolgens met de winst vandoor. Na dit trauma aast het team op revanche. In 2020 werd hiervoor de Nuna Phoenix gebouwd, maar door de coronapandemie ging de beoogde zonnerace in de Verenigde Staten niet door. Ook dit jaar leek corona roet in het eten te gooien toen de race in Australië werd afgelast. Maar de beste teams in de wereld wijken uit naar de nieuwe Solar Challenge Morocco die het Vattenfall Solar Team alsnog de kans biedt op revanche. Het team neemt het op tegen onder meer regerend wereldkampioen Agoria.

Motor controller
Met het aerodynamische en asymmetrische model Nuna11 stelt het studententeam nu helemaal klaar te zijn voor de uitdagende omstandigheden in Marokko. Waar de meeste concurrenten voor een bullet-model gaan, heeft het Vattenfall Solar Team gekozen voor een catamaran met 3 wielen. De auto moet hiermee gemakkelijk door het Marokkaanse verkeer kunnen rijden. Voor het eerst heeft Nuna een zelfontworpen motor controller. Hiermee moet de auto niet alleen efficiënt zijn op de rechte stukken, maar ook genoeg kracht hebben om de bergen, met stijgingspercentages tot 11 procent, te bedwingen.

5  etappes
Waar de race in Australië op een recht stuk weg van noord naar zuid wordt gereden, is de race in Marokko diverser. Er zijn 5 etappes, die afwisselend door het drukke Marokkaanse stadsverkeer, de bergen en de woestijn voeren. Bovendien is de wedstrijd opgezet als een ‘tijdrit’: de teams vertrekken niet tegelijk maar elke dag 3 minuten na elkaar. Het gaat er dus niet zozeer om wie er per dag als eerste finisht, maar om wie de afstand het snelste aflegt. De onvoorspelbaarheid van het Marokkaanse verkeer met zelfs dieren op de weg en de weersomstandigheden worden de belangrijkste factoren waarmee de zonneauto’s rekening moeten houden.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten