logo
wvhj2023
© Schagen Infra
© Schagen Infra
18 oktober 2021

Innovatief fietspad moet Zwolle helpen besparen op openbare verlichting

Op een deel van de Wethouder Alferinkweg in Zwolle ligt vanaf begin november een innovatief fietspad. Zo wordt de betonverharding voorzien van glasparels. Deze lichten op als fietsverlichting erop schijnt.

Wethouder William Dogger van de gemeente Zwolle en aannemer Gert Brunink, directeur van Schagen Infra, ondertekenden de overeenkomst voor het project.

Proefvakken
Schagen Infra maakt asfalt en beton en brengt het aan op de weg. In de afgelopen jaren heeft de aannemer nieuwe mengsels en producten ontwikkeld. Het fietspad langs de Wethouder Alferinkweg in Zwolle is uitgekozen als pilotlocatie om deze mengsels en producten aan te brengen en te monitoren. In 5 proefvakken worden de innovatieve producten aangebracht. De proefvakken zijn allemaal 60 meter lang. Bijzonder hieraan is dat ze allemaal gericht zijn op duurzaamheid en circulariteit. Dat wil zeggen dat er minder gebruik wordt gemaakt van nieuwe grondstoffen en dat er wordt bespaard op CO2.

White Topping
Het gaat onder andere om White Topping. Daarbij wordt er een dunne laag beton over het bestaande asfalt aangebracht. Dat gebeurt net voorbij de kruising met de Marsweg. Het asfalt hoeft niet afgevoerd te worden, waardoor er minder afvalstoffen zijn. Daarom is dit een duurzame oplossing. Ook is het aanbrengen van slechts een dunne betonlaag bij White Topping voldoende, waardoor er ongeveer 25 procent op nieuw materiaal bespaard wordt.

Ritspad
De andere 4 producten worden achter elkaar aangebracht rondom de kruising met Park De Wezenlanden. Onder deze kruising liggen kabels en leidingen. Bij werkzaamheden hieraan moet normaal gesproken een stuk van het wegdek verwijderd worden en daarna voorzien worden van nieuwe verharding. Daarom komt hier het Ritspad te liggen. Het beton wordt in dit proefvak in één geheel aangebracht. Maar is het nodig, dan kunnen er delen uit het pad worden gehaald. Bijvoorbeeld als er werk aan de kabels en leidingen onder het pad uitgevoerd moet worden. Daarna kan het betonelement eenvoudig teruggeplaatst worden.

Reductiepad en recyclepad
Beton(afval) uit andere projecten uit de gemeente wordt gebruikt als grondstof voor de nieuwe betonverharding van de 60 meter van het Reductiepad, dat naast het Ritspad komt te liggen. Zo wordt de CO2-belasting verminderd. Het Recyclepad is erop gericht om materiaal zo- veel mogelijk opnieuw te gebruiken in combinatie met zo min mogelijk cementgebruik. Er kan een recyclepercentage van 97 procent worden behaald! Niet eerder zijn het Reductiepad en het Recyclepad toegepast, dus de gemeente Zwolle heeft hiermee de primeur.

Reflexcrete
Bij het aansluitende proefvak met Reflexcrete wordt de betonverharding voorzien van glasparels. Deze lichten op als fietsverlichting erop schijnt, waardoor de veiligheid verbetert. Door Reflexcrete kan worden bespaard op openbare verlichting. Op andere locaties werd tot nu toe alleen de bermverharding ingestrooid. Op de Wethouder Alferinkweg wordt voor het eerst een pad over de hele breedte van glasparels voorzien.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten