Een techniek, waarbij de lichtinval behouden blijft en men van binnen nog steeds naar buiten kan kijken. Het winkelcentrum is een van de drukstbezochte plaatsen in Nederland met meer dan 140 winkels en restaurants. Het transparante led-scherm is geplaatst in opdracht van blowUP media Benelux. Er zal content getoond worden met impactvolle video’s en 3D content. Utrecht is hiermee een bezienswaardigheid rijker. Ook internationaal is er al veel belangstelling getoond in de locatie.
Huzarenstuk
‘Het was niet eenvoudig om dit led-scherm te plaatsen. Er zijn veel nieuwe technieken gebruikt om de transparantie van het led-scherm zo hoog mogelijk te houden’, zegt commercieel directeur Jacco Zwart. Het led-scherm heeft een transparantie van 70 procent. Dit betekent dat bezoekers in het gebouw naar buiten kunnen kijken, terwijl bezoekers buiten een volledig full colour beeld zien. Er kan ook transparante content op het scherm geplaatst worden, waardoor men deels beeld krijgt en deels nog door het scherm kan kijken. De bijzondere vorm van het entreegebouw gaf nog een extra moeilijkheid: door op maat gemaakte led-modules te gebruiken, konden we de glazen façade met schuine rand volledig inzetten als beeldscherm.
Nieuwe toepassing breekt door
‘Het transparante led-scherm in deze vorm is een nieuwe innovatieve techniek die Q-lite in 2018 op de markt heeft gebracht’, zegt Zwart. ‘Door de hoge transparantie, het lage gewicht en scherpe beelden kunnen veel locaties uitgerust worden met digital signage, waar voorheen een standaard-led-scherm geen optie was. Ideaal voor supermarkten, zakenkantoren, sportcentra en autodealers. De interesse is groot, ook buiten de Benelux. Zo mogen we momenteel meer dan 30 e.leclerc-supermarkten in Frankrijk voorzien van transparante led-schermen.’